[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

نان حلال با دست‌فروشی ، روزنامه شیراز نوین

 
 مریم کشاورز
شیرازنوین به بررسی وضعیت دست‌فروشی در شهر شیراز پرداخت. موج بیکاری و تورم برخی شهروندان را به دست‌فروشی خانوادگی کشانده یا با عضویت در تاکسی‌های اینترنتی به دنبال لقمه حلال می‌گردند. حالا اما برخی مناطق و خیابان‌های شهر در تصرف دست‌فروشانی است که به دنبال نان حلال هستند. شاید بیراه نگفته باشیم که این بساطی‌ها همان جنس‌های مغازه داران را به فروش می‌رسانند که شاید روی دستشان باد کرده است. کمی قیمت‌ها را پایین معرفی می‌کنند و مردم استقبال خوبی از این نوع عرضه دارند. ازدحام جمعیت و ترافیک تولیدشده نیز محصول همین وفور و ارزانی کالا و خدمات است. اما کل ماجرا یک تراژدی غم‌انگیز است؛ چراکه گاهی اوقات با این بساطی‌ها که شمارشان رو به افزایش است، برخورد‌های سختی می‌شود. ناگفته نماند که بانوان سرپرست خانوار نیز به جمع دست‌فروشان پیوسته‌اند و بعضاً به‌جای تن‌فروشی و بروز ناهنجاری‌ها، دست‌فروشی می‌کنند. بعضی جوانان حاضر در این بساطی‌ها نیز به جای بالا رفتن از دیوار مردم و افزایش سرقت‌ها یا ابتلا به اعتیاد، ترجیح می‌دهند از این راه حلال امرار معاش کنند. 
پس می‌طلبد شهرداری و شورای شهر حمایتی گسترده از این داستان داشته باشد و برنامه‌های حمایتی خود را اجرایی کند. برنامه‌هایی که با استعلام از نهادهای حمایتی می‌شود به فوریت اجرایی گردد. 
رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر شیراز خبر داد: اخیراً موضوع دست‌فروشان را در شهرداری شیراز مطرح کردیم که خوشبختانه منجر به تصمیم‌گیری کمیسیون شد و این ارگان خدمات‌دهنده شهری فوراً ابلاغیه قانونی تنظیم کرد تا دست‌فروشان به شکل ضابطه‌مندی سامان‌دهی شوند.
مسعود زارع، شورای شهر را ناظر، برنامه‌ریز و کنترل‌کننده فعالیت نهادهای اجرایی فعال در زمینه ارائه خدمات شهری دانست و افزود: پارلمان شهری با گزارش‌ها و بازرسی‌های خود، پیشنهاد تنظیم لایحه عمومی برای سامان‌دهی فروشندگان دست‌فروش را مطرح نمود تا با در نظر گرفتن بحث معیشتی این عزیزان و به منظور افزایش رفاه شهروندان از مزاحمت‌های ممکن کاسته شود.
وی توضیح داد: سامان‌دهی به مفهوم جمع‌آوری صرف نیست؛ بلکه این مجموعه خدمات‌رسان شهری دست‌فروشان را به اماکنی همچون بازارهای هفتگی یا بازارهای شبانه‌ هدایت خواهد کرد تا از اخلال در اماکن پرتردد شهری مثل سد معبر و... کاسته شود و تنش‌های اجتماعی به حداقل برسد.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: ما متولیان حقوق مردم هستیم. غلامرضا غلامی توضیح داد: نمی‌توانیم بر دست‌فروشان که به دنبال یک لقمه نان برای امرار معاش خانواده هستند، خرده بگیریم. همه لوایح و آیین‌نامه‌های صادره هم برای حمایت از این قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه است؛ چراکه این قشر قدرت خرید یا اجاره مغازه را ندارند. همواره تلاشمان این بوده تا با طرح سامان‌دهی مثل راه‌اندازی بازارچه‌ها، بازارهای هفتگی و بازارهای شبانه، از آسیب‌پذیری این قشر زحمتکش بکاهیم. وی اشاره کرد: هر شهروند باید خود را مأمور حفظ قانون و انضباط شهری بداند. وی گفت: ما متولیان شهر همواره در تلاشیم که حقوقی پایمال نشود یا مانع ارتزاق حلال شهروندان نشویم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی