[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۹۵۰
  • دوره جدید

تأثیر تقویت‌کننده‌ها درآموزش، روزنامه شیراز نوین

تقویت کننده مثبت ایدئال تقویت کننده‌ای است که زمانی مربی در امر تغییر رفتار ناشایست دانش آموز، آن را به کار گیرد هم رفتار نا به هنجار در دانش آموز خاموش شود و هم رفتار مطلوب و به هنجار جایگزین رفتار ناشایست دانش آموز شود و دانش آموز از انجام رفتار به هنجار لذت ببرد. تقویت مثبت با استفاده از تقویت کننده‌های پته ای، جایزه و بیان جملات تحسین برانگیز (آفرین، خیلی خوبه، تو همیشه الگوی دوستانت هستی و...) مؤثرترین روش افزایش توجه و علاقه در دانش آموزان مقاطع پایین تحصیلی به ویژه مقطع ابتدایی می‌باشد. اما گاهی اوقات تقویت منفی (مثلاً عدم توجه به دانش آموزی که پرحرف است یا محروم کردن دانش آموز از بازی‌های مورد علاقه اش و...) در اصلاح رفتار نا به هنجار دانش آموزان سرکش مؤثر واقع شده است.
تقویت کننده پته‌ای مثبت در سطح مدارس مقطع ابتدایی باید خوشایند و باب طبع دانش آموزان باشد. ضمناً با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی مدارس در سطح کشور عزیزمان ایران، مربیان می‌بایست در انتخاب تقویت کننده‌های مثبت نهایت دقت را نمایند.روش تقویت مثبت تقریباً همان روش متداول پاداش است که همه معلمان با آن آشنا هستند و غالباً آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. با این حال بین پاداش و تقویت مثبت اندکی تفاوت وجود دارد که روانشناسان را بر آن داشته است تا به جای پاداش از اصطلاح دقیق‌تر «تقویت مثبت» استفاده کنند. در پاداش دادن افراد، هدف ما به طور عمده قدردانی و تشکر از اعمال گذشته آنهاست و گرچه پاداش یک رفتار معمولاً به تکرار آن می‌انجامد، هدف ما از پاداش دادن به رفتار، ضرورتاً تکرار آن رفتار در آینده نیست. اما در تقویت مثبت هدف الزاماً تکرار رفتار است. تقویت مثبت بهترین و مؤثرترین کار در تشویق 
است.
• سمیرا حیدریان؛ معاون اجرایی دبیرستان هوشمند معلم پژوهنده دو؛ ناحیه یک شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی