[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مدیران «بومی‌گرایی» را به مربیان تکلیف کنند، روزنامه شیراز نوین

باید به این فکر کنیم که یک بازیکن در مدارس فوتبال شهر یا کشورمان، با چه دل و امیدی فوتبال بازی می‌کند؟ او به این امید است که بتواند به یکی از تیم‌های بزرگ شهر خود راه پیدا کرده و مزد تلاش‌هایش را بگیرد، اما وضعیت حال حاضر فوتبال کشور به گونه‌ای است که بازیکن حتی اگر کیفیت بالایی هم داشته باشد، تضمینی بر حضور او در تیم‌های سطح اول وجود ندارد.
خیلی از فوتبالیست‌ها را می‌بینیم که در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و امید جزو بازیکنان ثابت یک باشگاه یا حتی کاپیتان تیم بوده‌اند، اما وقتی به رده سنی بزرگسالان رسیده‌اند، به دلیل نداشتن پول یا رابطه، از تیم کنار گذاشته شده‌اند و حالا یا کنار خیابان سبزی می‌فروشند و یا روی اسنپ کار می‌کنند. دلیل این اتفاق ناخوشایند، این است که در فوتبال امروز، دلال‌ها مشغول جابه‌جا کردن بازیکنان هستند و توانایی فنی و شایستگی‌های بازیکنان در سایه قرار گرفته است. 
راه مناسب برون‌رفت از این بحران، این است که مدیران باشگاه‌ها به مربیان خود تکلیف کنند که رده‌های پایه را جدی‌تر بگیرند. آنها باید در شروط ضمن عقد قرارداد، مربیان تیم های زیر 23 سال را مکلف کنند که فقط از بازیکنان بومی استفاده کنند. همچنین مدیر باید مربی تیم بزرگسالان را موظف کند که هر ساله، تعدادی بازیکن را از تیم زیر23 سال به تیم بزرگسالان منتقل و از آنها به بهترین شکل استفاده کند.
اگر این رویه دو سه سال تکرار شود، باشگاه به مرز خودکفایی رسیده و مجبور نیست برای خرید بازیکن غیربومی، میلیاردها تومان هزینه کند. ضمن اینکه موفقیت با تیم بومی، به مراتب خوشایندتر از موفقیت با تیمی است که اکثریت بازیکنانش از خارج استان آمده باشند.
یعنی اگر کیفیت بازیکن بومی را 60 از 100 درنظر بگیریم، چنین بازیکنی باید به بازیکن غیربومی با کیفیت 80 ترجیح داده شود. اگر آینده‌نگری داشته باشیم، متوجه می‌شویم که چنین رویه‌ای در کوتاه‌مدت باعث کاهش هزینه‌ها و در بلندمدت باعث افزایش درآمد خواهد شد. چنین چیزهایی باید در قرارداد مربیان قید شود تا علاوه بر سود مادی، مانع از مهاجرت فوتبالیست‌های جوان و نوجوان و خارج شدن آنها از مسیر ورزش شویم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی