[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طمع زیبایی با طعم مرگ ، روزنامه شیراز نوین

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که برخورد با افراد و مراکزی که به شکل غیرمجاز و بدون داشتن تخصص لازم اقدام به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در زمینه زیبایی می‌کنند، بر اساس مُرّ قانون و بسیار قاطع است. دکتر مهرداد شریفی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۱هزار مرکز سرپایی و بستری در حوزه بهداشت و درمان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای مجوز فعالیت است، گفت: طی یک‌ سال گذشته بیش از ۳۴۰۰ مورد بازدید تنها از مراکز سرپایی شامل کلینیک‌ها و مطب‌ها انجام شده است. وی با تأکید بر اینکه، ناآگاهی مردم و سعی در کاهش هزینه‌های دریافت خدمات زیبایی، عامل اصلی در بروز مشکلات جسمی و روانی برای شهروندان است، گفت: متأسفانه بیشترین تعداد مراکز غیرمجاز در استان فارس، مربوط به ارائه خدمات زیبایی است و بیشترین مراجعان این مراکز بانوان هستند.
شریفی با یادآوری اینکه افرادی بدون داشتن تخصص و مهارت و حتی مدرک تحصیلی مرتبط، اقدام به ارائه خدمات زیبایی، در مراکز فاقد مجوز می‌کنند، گفت: سال گذشته با چندین مورد فوت ناشی از دریافت خدمات زیبایی از مراکز غیرمجاز در فارس مواجه بوده‌ایم.
وی ادامه داد: طی سه ماه ابتدایی امسال، ۳۰ مورد از این مراکز و افراد شناسایی شده‌اند و برایشان پرونده تشکیل شده است، گفت: تمام مراجعان به این مراکز به نوعی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند که بعضاً برگشت‌ناپذیر بوده و در یک مورد به نابینایی فرد منجر شده است. شریفی با اشاره به یکی از این موارد گفت: خانم جوانی با مراجعه به فردی که با ادعای ارائه خدمات زیبایی در یک محل غیربهداشتی فعالیت می‌کرده، بدون بیهوشی، تحت یک عمل جراحی در ناحیه صورت و پلک‌ها قرار گرفته و این موضوع منجر به آسیب جدی به فرد شده است. معاون درمان علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارائه خدمات ترمیمی پوست توسط متخصصان علوم پزشکی به فرد یادشده، گفت: ارائه‌دهنده خدمات زیبایی غیرمجاز در این مورد، اقدام به برش صورت از حدفاصل ۲ گوش بیمار با هدف برداشتن غبغب کرده بود که فرد با عفونت شدید و احتمال وارد شدن آسیب به اعصاب و بینایی، به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته است.
شریفی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان مخالفتی با دریافت خدمات زیبایی وجود ندارد، از شهروندان درخواست کرد که از مراجعه به افراد و مراکز غیرمجاز و فاقد صلاحیت، جداً و اکیداً پرهیز کنند تا از صدمات و لطمات گاه جبران‌ناپذیر ناشی از آن مصون بمانند.
او با ابراز تأسف از اینکه اکثر مراکز غیرمجاز ارائه‌دهنده خدمات شناسایی و معرفی شده به دستگاه قضایی، در شیراز مستقر بوده است، گفت: در شهری که تعداد قابل‌توجهی متخصص در رشته‌های مختلف حضور و فعالیت دارند و مراکز متعدد مُجاز، خدمات زیبایی ارائه می‌دهند، مراجعه به افرادی که در آرایشگاه یا حتی آشپزخانه منزل خود، اقدام به ارائه خدمات لیزر، لیفت پوست، برداشت و تزریق چربی، لیفت پلک و ابرو، تزریق بوتاکس و... می‌کنند، نشانه ناآگاهی افراد از عواقب چنین اقداماتی است. شریفی با بیان اینکه پزشکان عمومی هم در قالب و حیطه شرح وظایف خود امکان ارائه خدمات زیبایی را به مراجعان دارند، گفت: از نظر ما، تنها کسانی که در مراکز مورد تأیید معاونت آموزش دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت، آموزش دیده و گواهی دریافت کرده باشند، مجاز به ارائه خدمات، آن هم بعد از دریافت مجوز لازم را دارند. او گران بودن هزینه خدمات تخصصی زیبایی را یکی از دلایل اقبال اندکی از مردم به سمت افراد و مراکز غیرمجاز دانست و گفت: در خصوص دریافت هزینه اضافه یا دریافت مبالغی خارج از چارچوب‌های قانونی، علی‌رغم اینکه بخشی از آن در حوزه وظایف نظام پزشکی تعریف می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ورود مناسبی داشته و منجر به معرفی پزشکان متعددی حتی متخصصان بنام، به مراجع قضایی شده است.
شریفی با اشاره به اینکه طی سال گذشته بالغ بر ۴میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان اضافه دریافت توسط پزشکان در محدوده علوم پزشکی شیراز به بیماران مسترد شده است، گفت: تنها در یک پرونده که البته هنوز رأی قطعی صادر نشده، پزشک مربوطه به پرداخت ۹میلیارد تومان جریمه محکوم شده است. معاون درمان علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه دندان‌پزشکان عمومی نیز در چارچوب وظایف تعریف شده، قادر به ارائه انواع خدمات دندان‌پزشکی هستند، گفت: در این بخش تنها مشکل ما ارائه خدمات توسط افراد غیردندانپزشک به ویژه در جوامع روستایی و عشایری است. شریفی با بیان اینکه سال گذشته بیش از سه میلیون مراجعه به مراکز درمانی تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز ثبت شده است، گفت: این عدد غیر از آمار مراجعه افراد به مراکز خصوصی بوده است. وی با اشاره به اینکه ۳۹ تا ۴۲ درصد از کل مراجعان به مراکز درمانی تحت مدیریت علوم پزشکی شیراز (دولتی)، مربوط به شهروندان سایر استان‌های کشور و حتی کشورهای همسایه بوده است، گفت: این آمار رو به افزایش است. معاون علوم پزشکی شیراز، با تأکید بر اینکه روند نظارتی این دانشگاه با استفاده از همه ابزارهای قانونی، با افراد و مؤسسه‌ها و مراکز غیرمجاز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی تداوم دارد، از دستگاه قضایی فارس به واسطه همکاری مطلوب قدردانی و از رسانه‌ها درخواست کرد که اقدامات اطلاع‌رسانی را با شیوه‌های مختلف برای مقابله با سوءاستفاده افراد سودجو در این حوزه و ارتقای آگاهی‌های شهروندان، گسترش دهند. شریفی به شهروندان هشدار داد که انجام هرگونه عمل جراحی زیبایی یا خدمات بهداشتی مرتبط، اگر در مراکز غیرمجاز و توسط افراد فاقد صلاحیت انجام شود، امکان بروز مخاطرات جدی سلامت فردی را به همراه دارد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر ماه شاهد موارد متعددی از این‌گونه آسیب‌ها و صدمات که بعضاً دائمی بوده و هزینه مالی بسیار سنگین، مشکلات جدی جسمی و مخاطرات عمیق روحی را به دنبال دارد، است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی