[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

میراث فرهنگی بدون نیروی انسانی ، روزنامه شیراز نوین

جلیل گلشن، پیشکسوت باستان‌شناسی در مراسم تجلیل خود، هشدار داد تا پنج سال آینده با بحران کمبود نیروی انسانی در میراث فرهنگی مواجه می‌شویم.
به گزارش ایسنا، کاخ‌موزه نیاوران با هدف تجلیل از چهره‌های شاخص و پیشکسوت میراث فرهنگی، نخستین نشست «یک عمر تجربه» را برای «جلیل گلشن بافقی»، پیشکسوت باستان‌شناسی برگزار کرد. جلیل گلشن بافقی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته باستان‌شناسی از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۶، مدیریت موزه ایران باستان را به عهده داشت. او همچنین مدیر اداره میراث فرهنگی استان تهران از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۱ بود و از حدود سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۳ معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی را به عهده داشت. گلشن یک سال نیز مدیرکل باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی و همچنین مدیرکل محوطه‌ها و بناهای تاریخی و مدیرکل اموال فرهنگی و تاریخی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود و در دولت یازدهم ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده داشت. در مراسم تجلیلی که در کاخ نیاوران برگزار شد، این باستان‌شناس گفت: در تعاریف کنوانسیون‌های مختلف در دنیا، میراث ناملموس عامل صلح، دوستی و رفاقت در سطح جهان است و فعالان حوزه میراث فرهنگی همچون مادری هستند که با رفتار خود فرهنگ را به فرزندانش آموزش می‌دهد. تفاوت میراث فرهنگی با تشکیلات دیگر در این است که فعالان این حوزه، میراث ناملموس گذشتگان را با خود حمل و به نسل جدید منتقل می‌کنند. در واقع فعالان میراث فرهنگی از راهنمای موزه تا پژوهشگران و در تمامی سطوح، حامل فرهنگ کشور هستند و با رفتار و راهنمایی خود نسبت به مخاطبان، فرهنگ ارزشمند گذشته را به نسل حاضر منتقل می‌کنند و این نسل نیز به نسل‌های بعدی انتقال خواهد داد.
گلشن با اشاره به اهمیت و جایگاه نیروی انسانی و به ‌ویژه کارشناسان و متخصصان در میراث فرهنگی، اظهار کرد: ما در ۴ و یا ۵ سال آینده با از دست دادن تعداد زیادی از کارشناسان قدیمی با یک بحران و سونامی مواجه خواهیم شد؛ از نظر من نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه میراث فرهنگی است و متأسفانه در دوره‌ای به کارشناسان میراث‌ فرهنگی کم‌توجهی شد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی