[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

با روسیه روابط واحد فرهنگی داریم، روزنامه شیراز نوین

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در دومین روز سفر به روسیه در دیدار با اولگا لیوبیموا، وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه و ولادیمیر تولستوی مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه با تأکید بر توسعه مناسبات دوجانبه در بخش‌های مختلف گفت: تأکید آیت‌الله دکتر رئیسی بر توسعه روابط فرهنگی دو کشور است و بر این اساس، رویکرد ما توسعه مناسبات در همه بخش‌های حوزه فرهنگ با روسیه به عنوان متحد استراتژیک و راهبردی است.
اسماعیلی تحقق تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته در زمینه همکاری در عرصه‌های فرهنگی از جمله فیلم و نمایش آثار سینمایی و پویانمایی ایرانی در سینماهای روسیه را در توسعه شناخت دو ملت از یکدیگر مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: بنا بر یکی از توافق‌ها، دو کشور در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی استان مازندران همکاری می‌کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب موافقت‌نامه همکاری‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت ایران، گفت: این موافقت‌نامه در مراحل پایانی بررسی در مجلس شورای اسلامی است و تصویب و نهایی شدن آن گامی بزرگ در توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه خواهد بود.
اسماعیلی به نقش آموزش زبان‌های فارسی و روسی در نزدیکی مناسبات دو کشور اشاره کرد و گفت: از طریق نهادهای فرهنگی مربوطه، آمادگی تقویت کرسی‌های زبان فارسی در روسیه و آموزش زبان روسی در ایران وجود دارد.
وزیر فرهنگ روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه مسکو میزبان هیئت وزینی از مدیران و هنرمندان در هفته فرهنگی ایران است، بیان داشت: همکاری با ایران از اولویت‌های کاری ماست و توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه را دنبال می‌کنیم.
اولگا لیوبیموا در ادامه از بررسی طرحی در دولت روسیه با هدف پیشنهاد همکاری با ایران در زمینه تولید مشترک فیلم سخن گفت که با استقبال همتای ایرانی وی همراه شد.
همچنین در این دیدار وزیر فرهنگ روسیه از مطرح شدن ایده برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی ایران در مازندران و انعقاد تفاهم‌نامه در این زمینه استقبال کرد.
لیوبیموا با اشاره به برگزاری رویداد همایش فرهنگی کودکان ۱۲ تا ۱۷ سال در مسکو، از ایران برای شرکت در این رویداد و نیز همکاری در زمینه برگزاری جشنواره میراث فرهنگی کشورهای ساحلی دریای خزر دعوت کرد.
وی تجربه و دستاوردهای سینمای ایران را ارزشمند دانست و تأکید کرد: طرحی را با عنوان آکادمی سینمای اوراسیا آغاز کرده‌ایم که همکاری ایران در این مسیر به غنای این حرکت فرهنگی خواهد افزود.
ولادیمیر تولستوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه نیز در این دیدار بر توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه آموزش زبان‌های روسی و فارسی با هدف نزدیکی بیش از پیش ملت‌ها تأکید کرد.
بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار گفت: امروز برخی دیدگاه‌ها و نگرش‌ها به ملت‌ها از دریچه نگاه غرب است که همکاری مشترک در تولید محتوا و فیلم مستند درباره دو کشور می‌تواند، روایت عینی و بدون تحریفی از واقعیت‌ها و ظرفیت‌ها ارائه کند.
در این دیدار که با حضور دو تن از معاونان و همچنین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد بنا بر اعلام فعالان عرصه آموزش زبان فارسی در روسیه، میزان علاقه به آموزش این زبان توسط جوانان روس بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲ با هدف توسعه مناسبات فرهنگی دوجانبه و شرکت در برنامه‌های «هفته فرهنگی ایران در روسیه» وارد مسکو شد. در این سفر بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع و فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و حسین دیوسالار، دبیر شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اسماعیلی را همراهی می‌کنند.
در رویداد هفته فرهنگی ایران و روسیه برنامه‌های گوناگونی از حوزه‌های نمایشگاه آثار تجسمی، فرش، صنایع خلاق هنری، موسیقی، نشست‌های فرهنگی و فیلم و انیمیشن تدارک دیده شده که در طول ۶ روز برگزار می‌شود.
این رویداد فرهنگی مشترک بین دو کشور به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و با همکاری سفارت ایران از سوی اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری محصولات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تدارک دیده شده و از ۱۳ تا ۱۸ تیر با اجرای برنامه های فرهنگی متعدد برگزار می شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی