[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رد ادعای ثبت یک پرونده در یونسکو، روزنامه شیراز نوین

به گزارش ایسنا،‌ سرپرست گروه آوای تبری در حالی مدعی شده است که پرونده «دوتار تبری» را برای ثبت در یونسکو آماده کرده است، که مسئول تهیه پرونده جهانی «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» تأکید کرد که هیچ پرونده‌ای به نام «دوتار تبری» در یونسکو ثبت نمی‌شود. جلال محمدی، سرپرست گروه «آوای تبری» شامگاه دوشنبه(دوازدهم تیرماه) در جریان برگزاری کنسرت این گروه در تالار وحدت، مدعی شد که پرونده «دوتار تبری» را برای ثبت در یونسکو در حال آماده‌سازی دارد و این ساز به ‌زودی در یونسکو ثبت می‌شود، اما بهروز وجدانی، مسئول تهیه پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار  این ادعا را رد و تأکید کرد که یک پرونده نمی‌تواند دو بار(از سوی یک کشور) در یونسکو ثبت شود. پرونده «دوتار» در سال ٢٠١٩ با عنوان «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» در یونسکو ثبت شده است که قلمرو آن پنج استان خراسان(شمالی، رضوی و جنوبی)، گلستان و مازندران است.  
او افزود: دوتار در این استان‌ها در قالب یک پرونده به یونسکو ارائه و مستندات صوتی و تصویری و یک متن انگلیسی ۴٠ صفحه‌ای از آنها تهیه شده است. در این پرونده از دوتار مازندران هم گفته شده است و اجراهای آقای «اسحاقی» دوتارنواز معروف این استان به صورت عکس و فیلم یک ‌دقیقه‌ای در پرونده جهانی دوتار ثبت شده است.  
وجدانی اظهار کرد: تأکید می‌کنم که پرونده‌ای به نام «دوتار تبری» در حال ثبت شدن نیست و ثبت هم نخواهد شد. در کنوانسیون ٢٠٠٣ که به حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس مربوط می‌شود، کشورها عضو هستند و این کشورها هستند که پرونده‌ها را به یونسکو ارائه می‌دهند. در ایران هیچ پرونده‌ای ثبت یونسکو نمی‌شود، مگر اینکه زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با امضای وزیر به یونسکو ارسال شود.  
مسئول تهیه پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار همچنین گفت: افرادی که نوازنده دوتار تبری هستند و به این ساز علاقه دارند، تلاش کنند آن چیزی را که هست تقویت کنند و به تربیت و تدریس شاگردانی در این حوزه بپردازند و وقت و انرژی خود را صرف آموزش و پژوهش برای دوتار کنند، نه برای ثبت پرونده‌ای که پیش‌تر تهیه و ثبت شده است.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی