[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ثروت‌افزونی صنعت گردشگری ، روزنامه شیراز نوین

از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۲ وارد ایران شده‌اند، ۵۵ درصد عراقی بوده‌اند و گردشگران جمهوری آذربایجان و ترکیه هرکدام با ۶ درصد، پاکستان با ۵ درصد و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.
شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۳۹.۲درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ و افزایش ارزش این صنعت به ۴۵۴هزار میلیارد تومان خبر داد و اعلام کرد: گردشگران خارجی در این سال ۶.۲میلیارد دلار در ایران هزینه کردند.
به گزارش ایرنا، شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد ۲۲درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.
این صنعت توانسته است ۷.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، صنعت گردشگری جهان با افت ۵۰.۴درصدی سهم خود از اقتصاد جهانی مواجه شده بود و ۴۹۰۰میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی شاهد رشد ۲۱.۷درصدی و در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۲۲درصدی سهم این صنعت در اقتصاد دنیا بوده‌ایم و ارزش این صنعت به ۷.۷تریلیون دلار افزایش یافته است. در سال میلادی گذشته، ۲۲میلیون شغل جدید در صنعت گردشگری دنیا ایجاد شده که این رقم نسبت به سال قبل از آن رشد ۷.۹ درصدی داشته است. تعداد شاغلان در این صنعت به ۲۹۵میلیون نفر رسیده که این رقم معادل ۹ درصد کل اشتغال دنیا بوده است. هزینه‌کرد گردشگران داخلی در این سال ۲۰.۴ درصد داشته و گردشگران خارجی نیز ۸۱.۹ درصد بیشتر نسبت به سال قبل هزینه کرده‌اند.
احیای صنعت گردشگری ایران با رشد ۴۰درصدی در دو سال متوالی
بر اساس این گزارش، در ایران نیز شاهد احیای صنعت گردشگری طی دو سال گذشته بوده‌ایم. در حالی که طی سال ۲۰۲۰ صنعت گردشگری ایران با افت ۴۵ درصدی سهم خود در تولید ناخالص داخلی مواجه شده بود، در سال ۲۰۲۱ سهم این صنعت در اقتصاد رشد ۴۰درصدی را تجربه کرد.
بر اساس جدیدترین آمار شورای جهانی سفر و گردشگری، سهم صنعت گردشگری از کل اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۹.۲ درصد افزایش یافته و به ۴.۶ درصد از کل اقتصاد ایران رسیده است. به همین ترتیب ارزش این صنعت در ایران بالغ بر ۴۵۴هزار میلیارد تومان شده که نسبت به ارزش ۴۹۹هزار میلیارد تومانی این صنعت پیش از شیوع کرونا یعنی در سال ۲۰۱۹ فاصله چندانی ندارد.
ارزآوری ۶.۲میلیارد دلاری گردشگران خارجی برای ایران در ۲۰۲۲
با رونق گردشگری، میزان اشتغال‌زایی این صنعت در ایران طی سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۱.۲درصدی مواجه شده و جمعیت شاغلان در این صنعت به ۱.۴۴میلیون نفر افزایش یافته است. به همین ترتیب، سهم صنعت گردشگری از کل اشتغال در ایران طی سال ۲۰۲۲ به ۶.۱درصد رسیده است. آمارها نشان می‌دهد گردشگران خارجی ۶.۲میلیارد دلار در ایران طی سال ۲۰۲۲ هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۳.۵درصد رشد داشته است. گردشگران داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ نیز بالغ بر ۳۱۶هزار میلیارد تومان هزینه کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن با رشد ۴۰.۱درصدی مواجه شده است.
نصف گردشگران خارجی ورودی به ایران عراقی هستند
بر اساس این گزارش از کل سفرهای گردشگری در ایران طی سال میلادی گذشته ۹۷.۹درصد با هدف تفریح انجام شده و ۲.۱درصد سفرها نیز تجاری بوده است.
از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۲ وارد ایران شده‌اند، ۵۵ درصد عراقی بوده‌اند و گردشگران جمهوری آذربایجان و ترکیه هرکدام با ۶درصد، پاکستان با ۵درصد و کویت با ۲درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی