[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

بلندگوهایی که سکوت حاکم می‌کنند! ، روزنامه شیراز نوین


دانشمندان بلندگوهایی ساخته‌اند که می‌توانند صدا را برای ایجاد سکوت محض جذب کنند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از آی‌ای، دانشمندان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان(EPFL) یک مبدل پلاسما ساخته‌اند که می‌تواند از طریق مفهوم جدیدی موسوم به «فلزلایه پلاسماکوستیک فعال»(active plasmacoustic metalayer)، صدا را بهتر از ابزارهای معمولی جذب کند و کاهش دهد.
استانیسلاو سرگیف، فوق دکترای گروه آکوستیک EPFL و نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: ما می‌خواستیم اثر غشا را تا حد امکان کاهش دهیم، زیرا سنگین است. اما چه چیزی می‌تواند به سبکی هوا باشد؟ خود هوا.
وی افزود: ما ابتدا لایه نازک هوای بین الکترودها را یونیزه می‌کنیم که به آن فلزلایه پلاسماکوستیک(لایه فلزی صوتی پلاسمایی) می‌گوییم. همان ذرات هوا که اکنون به صورت الکتریکی باردار شده‌اند، می‌توانند فوراً به دستورات یک میدان الکتریکی خارجی پاسخ دهند و به طور مؤثر با ارتعاشات صوتی موجود در هوای اطراف دستگاه ارتباط برقرار کنند تا آنها را خنثی کنند.
وی ادامه داد: همان‌طور که انتظار می‌رفت، ارتباط بین سیستم کنترل الکتریکی پلاسما و محیط صوتی بسیار سریع‌تر از استفاده از یک غشاست.
جاذب فشرده پلاسما
پلاسما این مزیت را دارد که می‌توان آن را برای کار در فرکانس‌های پایین و همچنین فرکانس‌های بالا تنظیم کرد و نسبت به بسیاری از راه حل‌های معمولی فشرده‌تر است.
هرو لیسک دانشمند ارشد گروه آکوستیک EPFL می‌گوید: ۱۰۰ درصد شدت صدای ورودی توسط لایه فلزی جذب می‌شود و هیچ چیز منعکس نمی‌شود.
این منجر به یک جاذب پلاسمای فشرده می‌شود که می‌تواند فرکانس صدای قابل شنیدن ۲۰ هرتز را با یک لایه پلاسمایی با ضخامت تنها ۱۷ میلی‌متر تنظیم کند.
این در حالیست که اغلب راه حل‌های کاهش نویز مرسوم مانند دیوارهای جذب کننده باید حداقل ۴ متر ضخامت داشته باشند.
لیسک می‌گوید: خارق‌العاده‌ترین جنبه در این مفهوم این است که برخلاف جاذب‌های صوتی معمولی که بر مواد حجیم متخلخل یا ساختارهای تشدید تکیه می‌کنند، مفهوم ما سبک و نازک است.
وی افزود: ما از مکانیزم کاملاً جدیدی برای جذب صدا پرده‌برداری کرده‌ایم که می‌تواند تا حد امکان نازک و سبک شود و مرزهای جدیدی را از نظر کنترل نویز باز می‌کند که در آن فضا و وزن، به خصوص در فرکانس‌های پایین اهمیت دارد.
شراکت
اکنون EPFL با شرکت Sonexos؛ یک شرکت فناوری صوتی مستقر در سوئیس، برای توسعه این جاذب‌های صوتی فعال وارد همکاری شده است. هدف آنها تولید محصولاتی با کاهش نویز در طیف وسیعی از کاربردها از جمله تجاری و صنعتی است.
مارک دونالدسون، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت Sonexos توضیح داد: این همکاری استراتژیک از تخصص EPFL در علم مواد و صوت و همچنین سابقه اثبات شده Sonexos در ارائه راه حل‌های صوتی با کارایی بالا بهره می‌برد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی