[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مخدرها تقاضامحور شدند ، روزنامه شیراز نوین

 مریم کشاورز
 اشتغال افرادی که هویت خود را در امواج بیکاری باخته‌اند در صنعت مواد مخدر، یک فرصت تلقی می‌شود. انگار موضوع به بحران تبدیل شده مواد مخدر آنچنان تکراری است که به حاشیه رفته است. پرداختن به موضوع عرضه مواد و تقاضای آن در جامعه دارای زوایای بسیاری است که امروز زاویه تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است. حجم کشفیات پلیس در این رابطه می‌تواند گواهی بر افزایش تقاضا باشد؛ چراکه اگر تقاضا سرکوب شود، عرضه هم کاهش خواهد یافت و برای سوداگران سود و صرفه لازم را نخواهد داشت. بیکاری را در دو بخش تقاضا و عرضه می‌توان دخیل کرد. فرد بیکار که در حال از دست دادن هویت اجتماعی خود است، به سهولت جذب این بازار می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد برای مبارزه با قاچاق مواد افیونی و مخدر صنعتی و سنتی هرساله بودجه کلانی را به کشورهای عضو اعطا می‌کند. ایران نیز عضوی از این جامعه بین‌المللی است و همواره تلاش کرده تا کشوری عاری از اعتیاد داشته باشیم اما مواد اعتیادآور و خانمان‌سوز، مرزهای سنی را درنوردیده‌اند و هرساله تعداد زیادی از کودکان، نوجوانان و جوانان آینده‌ساز ایرانی را قربانی می‌کنند. 
رئیس اداره مشاوره در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان فارس، متهم ردیف اول شیوع اعتیاد بین دانش‌آموزان را فضای مجازی می‌داند و معتقد است: فضای مجازی، به نوعی قبح استفاده از مواد مخدر را در بین کودکان و نوجوانان از میان برمی‌دارد. طیبه رحیمی افزود: در این فضای نامطبوع، بی‌پروایی و ولنگاری مرتب ترویج می‌شود و گروه‌های کودک و نوجوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ چراکه آنها به‌دنبال لذت‌جویی، هویت‌یابی و تجربه تازه‌ها هستند و طعمه‌کردن آنها، برای گردانندگان فضای مجازی آسان است.
وی با تأثر گفت: گام نخست الگوبرداری از خانواده‌هایی آغاز می‌شود که سیگار و مواد مخدر مصرف می‌کنند و فرزندان را از همان سنین پایین با این‌گونه مواد اعتیادآور آشنا می‌سازند. این امر نه‌تنها به سقوط و تباهی کودکان و نوجوانان چنین خانواده‌هایی منجر می‌شود، بلکه دوستان آنها را نیز به طمع لذت‌بردن، به کام اعتیاد می‌کشاند. همه‌چیز ابتدا از یک سیگار آغاز می‌شود و پس از آن، آنها به امتحان سایر مخدرها تشویق می‌گردند. وی به طرح «یاریگران زندگی» که با هدف مبارزه با اعتیاد طرح‌ریزی شده است، اشاره نمود و گفت: قرار است با همکاری کلیه دستگاه‌های فرهنگی استان فارس در راه ریشه‌کنی این پدیده شوم در بین نسل کودک و نوجوان، گام‌های بلند و مؤثری برداشته شود.
 سلب مسئولیت در محیط بیرون دانشگاه
  معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با تأکید بر اینکه در درون محیط دانشگاه هیچ موردی از اعتیاد دانشجویی گزارش نشده است، افزود: اگر در بیرون از محیط دانشگاه موردی مشاهده شود، رسیدگی به این موضوع از حوزه اختیارات ما خارج است و خوشبختانه با قاطعیت می‌گویم هیچ‌گونه مصرف مواد مخدر تاکنون به صورت شفاهی یا کتبی گزارش نشده است.
علیرضا بیابان‌نورد بیان کرد: از زمان حضوری شدن دوره‌های آموزشی، مشاوران ما به صورت بی‌وقفه و مستمر، درباره تهدیدات این ماده مرگبار به دانشجویان مشاوره می‌دهند. ضمن اینکه با همکاری نیروی انتظامی به تناوب، کارگاه‌های آموزشی در زمینه پیشگیری از اعتیاد، مراقبت‌های استفاده از فضای مجازی در خوابگاه‌های اختصاصی دانشگاه و خوابگاه‌های خودگردان و... برگزار می‌شود.
وی بهترین شیوه برای ممانعت از اغفال و فریب دانشجویان را ارائه خدمات مشاوره‌ای (با رعایت پروتکل‌ها) دانست و تأکید کرد: در نهایت اگر دانشجو یا دانشجویانی قابلیت هدایت و اصلاح نداشتند، طبق مقررات به کمیته‌های انضباطی دانشگاه معرفی می‌شوند. 
 اذعان به اعتیاد و دست‌بسته‌بودن در اعمال روش‌های غیرمشاوره‌ای
مدیر مرکز مشاوره دانشگاه پیام نور مرکز شیراز به خبرنگار ما گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ اعتیاد در جامعه دانشجویی رو به تزاید است.
معصومه اسماعیلی درباره اقدامات پیشگیرانه انجام شده توسط این دانشگاه، توضیح داد: برای افزایش شناخت دانشجویان از اثرات سوء مصرف مواد مخدر و ارائه هشدارهای لازم به خانواده‌ها، به صورت مستمر در حال برگزاری کارگاه‌های آموزشی حضوری و غیرحضوری می‌باشیم و حتی در نظر داریم با تهیه بروشور و توزیع آن در بین دانشجویان نیز به مبارزه‌ با این پدیده شوم بپردازیم. 
 وی با تأکید بر تخصیص ضابطه‌مند بودجه به مراکز دانشگاهی سراسر کشور، توضیح داد: خدمت مشاوره دانشجویی در سطح دانشگاه رایگان است، اما برای فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از اعتیاد از طریق دوره‌های آموزشی، توزیع بروشور و... نیازمند بودجه می‌باشیم و جا دارد اداره مبارزه با مواد مخدر، در این زمینه همکاری مؤثری 
داشته باشد. 
 کمبود اعتبار
کارشناس فرهنگی حوزه پیشگیری از مواد مخدر، یکی از زمینه‌های ذاتی در جلوگیری از رواج بیشتر این آرام‌کش تدریجی و بی‌صدا را کمبود اعتبار دانست و گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، پیام‌رسان‌های دیداری شهری مثل بیلبوردها و همکاری با دستگاه‌های مسئول در مبارزه با مواد مخدر قوی عمل کرده‌ایم، اما کمبود اعتبار باعث می‌شود از اجرای بسیاری دیگر از برنامه‌های اثربخش در امر مبارزه با مواد مخدر باز بمانیم. 
مهدی خداجو اضافه کرد: برای اینکه دود مسموم برخی فضاهای مجازی به چشم خانواده‌ها و فرزندانشان نرود، شورای فضای مجازی تشکیل شده و برای مراقبت از آینده‌سازان کشورمان تاکنون دو جلسه برگزار شده است.
وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی «مهارت‌های زندگی»، «مهارت‌های فرزندآوری»، «نمایش‌های خیابانی» آگاه‌سازی در بوستان‌های شهر و «جشنواره سالانه شب‌چراغ» در فیروزآباد از ویژه‌برنامه‌هایی است که با هدف روشنگری اجتماعی از سوی نهادهای فرهنگی به طور مستمر در حال اجراست. 
 برای 603هزار و 669 نفر زنگ خطر به صدا درآمده است
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس اذعان کرد: با توجه به رشد بیماری اعتیاد و به منظور مقابله با آن، یاریگران زندگی برای 603هزار و 669 دانش‌آموز و دانشجو و والدین آنها دوره‌های آموزشی برگزار 
کرده‌اند. 
سیدموسی حسینی افزود: در بیش از چهارهزار مدرسه به 359هزار دانش‌آموز و 242هزار نفر از والدین نسبت به خطرات مصرف مواد مخدر و فعالیت‌های سوداگران مرگ هشدار داده شده است. همچنین با بهره‌گیری از فضای مجازی و یا برگزاری دوره‌های حضوری، به بیش از 2669 دانشجوی تازه‌وارد به مراکز عالی آموزش‌های مربوط به پیشگیری از اعتیاد ارائه شده است. وی با بیان این موضوع که متأسفانه سوداگران مرگ رده‌های سنی جوانان و نوجوانان را نشانه گرفته‌اند، بیان کرد: با هدف جذب حمایت‌های مادی و معنوی در حوزه‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر «مجمع خیرین یاریگران زندگی» راه‌اندازی شده است. به این امید که با همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، گروه‌های مرجع و... مبارزه با هر نوع مواد مخدر تسهیل و تسریع شود تا در محیط‌های پنج‌گانه آموزش، کار، خانواده، محلات و فضای مجازی راه سوء‌استفاده سوداگران مرگ بسته شود. وی در پایان به خانواده‌ها هشدار داد: مهم‌ترین کانون و کانال آموزشی برای فرزندان، خانواده‌ها هستند. پس با ساختن مکانی امن و توأم با آرامش، یاد دادن نحوه مراقبت در برابر محیط اجتماعی و آسیب‌های احتمالی، جدی گرفتن تغییرات رفتاری یا عاطفی کودکان- نوجوانان و جوانان، هشدار و ممانعت از معاشرت آنها با دوستان ناباب یا افراد ناشناس می‌شود با زبان نرم و کارساز و... رشته ارتباطی سوداگران مرگ با فرزندانمان را به صفر برسانیم؛ به گونه‌ای که هیچ گاه حتی از روی کنجکاوی و تفنن، هوس آزمودن این مواد در دل فرزندانمان نباشد. 
با رد آنچه اتفاق می‌افتد، رافع پذیرش مسئولیت و نبود بودجه‌های کافی، شعله‌های بلای خانمان‌سوز را بیشتر می‌کنیم و همه ما مسئولیت آیندگانی را برعهده داریم که برای آبادانی و ایرانی عاری از گرد سیاه و سیاه و سفید با کتمان این مقوله یا رد اتهام به بهانه بودجه کافی و... به صرف فعالیت یاریگران زندگی، نصب چند بیلبورد تبلیغاتی در سطح شهر، توزیع بروشور و...، اعتیاد از میهنمان زدوده نمی‌شود. علاوه بر خانواده‌ها که وظیفه مراقبت از عزیزان خود را دارند، ما هم به‌عنوان عضوی از پیکره‌ جامعه‌ ایرانی در قبال هم‌نوعان خود مسئولیم که اگر این کشتی بزرگ جامعه سوراخ کوچکی هم شود، همه با هم غرق می‌شوند و این می‌طلبد تا از نهادهای مسئول، خانواده‌ها، مربیان دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه‌ها و... تمام‌قد از مرز شعارها و بی‌توجهی‌ها به این اتفاقات رد شده و شلیک بر قلب اعتیاد زنیم. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی