[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ارزسوزی و خام‌فروشی بی‌پایان ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

مدیر جهاد کشاورزی داراب در گفت‌وگو با شیرازنوین عنوان کرد: ثبت جهانی گل محمدی داراب در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ارزآوری می‌تواند اثربخش باشد و جلوی خام‌فروشی این محصول به اروپا را هم گرفته و همچنین موجب می‌شود تا از کشوری مثل فرانسه با ورود سرمایه‌گذار در داراب کارخانه احداث کرده و ارزآوری خوبی نصیب ما شود.
محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز از ثبت ملی لایزنگان داراب به عنوان بزرگ‌ترین دشت گل محمدی دیم جهان خبر داده است که به زودی عملیاتی خواهد شد.
وی در این خصوص عنوان کرده است که لایزنگان داراب بیش از پنج‌هزار هکتار دشت گل محمدی دیم دارد که علاوه بر تولید، جاذبه گردشگری بالایی نیز به آن بخشیده است و اقدامات لازم برای ثبت ملی دشت گل دیم این روستا انجام شده و به زودی به سرانجام می‌رسد.
عسکری همچنین اعلام کرده است: ثبت جهانی این گلستان دیم از سوی یونسکو پیگیری شده و در این راستا با نمایندگان فائو (سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد) رایزنی شده است.
نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی ثبت ملی و جهانی این دشت‌گل را در رونق گردشگری منطقه اثربخش دانست و تأکید می‌کند: گلستان‌های دیم روستای لایزنگان قابلیت بالایی برای اشتغال‌زایی دارد و باید به صورت چندمنظوره برای اشتغال‌زایی مورداستفاده قرار گیرد که فعال شدن گردشگری و صنایع تبدیلی در این زمینه کمک‌کننده است.
عسکری با بیان اینکه گل محمدی دیم این روستا به دلیل ارگانیک بودن از کیفیت بالایی برخوردار است، می‌گوید: این محصول صادراتی است اما باید با ایجاد صنایع تبدیلی متعدد از خام‌فروشی آن پیشگیری کرد و باید شرایط برای سرمایه‌گذاری در این عرصه فراهم شود.
ثبت جهانی گل محمدی داراب ارزآور است
ثبت جهانی میراث‌های ناملموس، فرصت شناساندن آنها در سراسر جهان را فراهم می‌کند و همچنین راه را برای سرمایه‌گذاری در خصوص موضوعی مانند گل محمدی داراب را نیز ایجاد خواهد کرد.
حبیب‌الله فتحی، مدیر جهاد کشاورزی داراب در مورد قدمت گل محمدی در داراب در گفت‌وگو با خبرنگار شیرازنوین، می‌گوید: قدمت گل محمدی در داراب به بیش از 5هزار قرن می‌رسد و در داراب بیش از 5700 هکتار اراضی گل محمدی داریم که 5100 هکتار آن دیم و 600 هکتار آن آبی است و نوع دیمی آن در مناطق کوهستانی در چهار منطقه اصلی لایزنگان، نوایگان، مروارید و شکرویه رشد می‌کند.
وی می‌افزاید: تولید گل محمدی در داراب سالانه به بیش از 7500 تن می‌رسد و 6 کارخانه صنعتی و 25 کارگاه سنتی در این شهرستان فارس داریم که در زمینه گل و گلاب فعالیت می‌کنند.
فتحی با تأکید بر اینکه در کشور ما تنها فرصت تهیه گلاب و اسانس گل محمدی وجود دارد، بیان می‌کند: متأسفانه از تجهیزات لازم برای تولید کانکریت و آبسولوت گل محمدی برخوردار نیستیم و ماشین‌آلات و کارخانجات ما به‌روز نیستند. وی ادامه می‌دهد: کشور فرانسه از اسانس گل محمدی ما برای تهیه عطر استفاده می‌کند و با قیمت گزاف عطر تولیدشده از اسانس گل محمدی ما را روانه بازارهای سراسر جهان می‌کند، اما ما به علت عدم برخورداری از تجهیزات لازم از چنین عرصه سودآوری جا مانده‌ایم.
مدیر جهاد کشاورزی داراب با اشاره به اهدافی که در جشنواره گل و گلاب امسال داراب مورد پیگیری قرار گرفت، عنوان کرد: ارائه تسهیلات برای به‌روز کردن تجهیزات، ایجاد راه‌های دسترسی به گلزارهای گل محمدی در داراب و ثبت جهانی شدن گل محمدی داراب از این موارد بود و همچنین بر اخذ اسناد دیمزارهای گل محمدی نیز تأکید داشتیم؛ زیرا بهره‌برداران به دلیل نداشتن سند رسمی نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند.
فتحی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در خصوص اینکه چه اقداماتی برای ثبت گل محمدی داراب انجام شده است، اظهار می‌کند: حدود 4 سال است که برای ثبت جهانی گل محمدی داراب در تلاش هستیم و جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی در این راستا مطالعات و اقدامات لازم را انجام داده اند. وی همچنین تصریح کرد: پس از جهانی شدن انجیرستان‌های استهبان، ثبت جهانی گل محمدی داراب می‌تواند در ارزآوری به استان و کشور نقش مؤثری داشته باشد؛ زیرا ثبت جهانی گل محمدی داراب در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ارزآوری می‌تواند اثربخش باشد و جلوی خام‌فروشی این محصول به اروپا را هم گرفته و همچنین موجب می‌شود تا از کشوری مثل فرانسه با ورود سرمایه‌گذار در داراب کارخانه احداث کرده و ارزآوری خوبی نصیب ما شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی