[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

مردان میانسال هر روز مکمل مصرف کنند، روزنامه شیراز نوین

محققان دانشگاه ایالتی اورگان طی مطالعات جدید خود دریافتند که مصرف روزانه ویتامین و مکمل‌‌ها تأثیر مثبتی بر نشانگرهای تغذیه‌‌ای در مردان مسن دارد. به همین دلیل به مردان توصیه می‌شود از دوره میانسالی مصرف مکمل‌های معدنی و ویتامین را با نظر پزشک شروع کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، مولتی‌ویتامین ‌ها معمولاً توسط مصرف‌‌کنندگان به‌‌عنوان یک ابزار مهم در نظر گرفته می‌‌شوند که به رفع تمام نیازهای تغذیه‌‌ای شما که ممکن است از طریق رژیم غذایی عادی تأمین نشود، کمک می‌‌کند. با این حال،  تاکنون تحقیقات در مورد اثبات وجود این ارتباط بی‌نتیجه بوده است.
به همین دلیل تیمی از محققان دانشگاه ایالتی اورگان به سرپرستی دکتر الکساندر میشلز، به بررسی موضوع فوق پرداختند. وی در این رابطه می‌‌گوید: بسیاری از افراد مسن، مولتی‌ویتامین مصرف کرده و فکر می ‌کنند که این مکمل به آنها کمک می‌‌کند تا سالم بمانند. مطالعات قبلی نتایج متفاوتی را در مورد مولتی‌ویتامین‌ها و خطر بیماری نشان داده است. ما می‌خواستیم بدانیم چرا این همه عدم اطمینان در رابطه با این مکمل‌ها وجود دارد و اصولاً آیا ممکن است که مولتی‌ویتامین‌ها در تغییر بیومارکرهای تغذیه در افراد مسن‌تر مؤثر نباشند؟
در ادامه گروهی متشکل از ۸ دانشمند، ۳۵ مرد سالم بالای ۶۸ سال را برای مطالعه دوسوکور خود انتخاب کردند. نیمی از مردان مکمل‌های ویتامینی Centrum Silver دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر دارونما مصرف کردند. شرکت‌کنندگان نمی ‌دانستند چه چیزی دریافت می‌‌کنند و هیچ‌یک از آنها مجاز به مصرف مکمل‌‌های دیگر در طول مدت مطالعه نبودند؛ البته مصرف ویتامین D تا زمانی که پزشک آن را تجویز کرده بود، مشکلی نداشت.
پس از شش ماه، تفاوت‌های قابل‌توجهی در این افراد مشاهده شد؛ افرادی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند، بهبودی در بیومارکرهای تغذیه نشان دادند، در حالی که اعضای گروه دارونما این شرایط را تجربه نکردند.
دکتر توری هاگن، استاد رشته‌های بیوشیمی و بیوفیزیک در دانشگاه اورگان در این رابطه می‌گوید: نشانگرهای زیستی تغذیه خون چند نفر از شرکت‌‌کنندگانی که به گروه دارونما اختصاص داده شدند، در طول مطالعه سقوط کرد. این مسئله نشان می‌دهد که غذا به تنهایی برای بالا نگه داشتن سطح ویتامین و کاروتنوئید آنها کافی نیست.
کاروتنوئیدها رنگدانه‌‌های زرد، نارنجی و قرمزی هستند که توسط گیاهان سنتزشده و به باور متخصصان، کلید سلامت انسان هستند. بتاکاروتن، پیش‌نشانگر ویتامین A موجود در هویج، نمونه‌ای از کاروتنوئید است که ممکن است با آن آشنا باشید.
گفتنی است در این مطالعات خطر بیماری معیاری نبود که مورد استفاده محققان قرار گیرد، اما گلبول‌های سفید خون افراد حاضر در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفتند، زیرا بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند.
دکتر هاگن در این رابطه می‌‌گوید: ما وقتی فهمیدیم مردانی که دارونما مصرف کرده‌‌اند، کاهش مصرف اکسیژن سلولی را نشان دادند، شگفت‌‌زده شدیم، زیرا مصرف اکسیژن نشان‌‌دهنده عملکرد سلولی است. این امر در مردانی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند مشاهده نشد، که نشان‌‌دهنده ارتباط بین وضعیت ویتامین و عملکرد گلبول ‌های سفید خون است که ما مشتاقیم آن را بیشتر بررسی کنیم.
در حالی که اثربخشی مولتی‌ویتامین بر سلامت عمومی هنوز نامشخص است، این مطالعه می‌تواند اولین گام در رفع ابهامات موجود در این حوزه باشد.
دکتر میشلز از دیگر محققان این تیم مطالعات در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: شواهد ما نشان می‌دهد که بسیاری از مردان مسن می‌توانند از مولتی‌ویتامین روزانه بهره‌مند شوند، اما پاسخ بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در این میان دانستن اینکه چه کسی بیشترین سود را می‌برد، نکته کلیدی خواهد بود.
شرح کامل این یافته‌ها در آخرین شماره مجله تخصصی  Nutrients منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی