[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

وزیر فرهنگ: عفاف و حجاب سنگر حفظ خانواده است ، روزنامه شیراز نوین

وزیر فرهنگ در هشتمین همایش ملی «چادرهای آسمانی» که روز سه‌شنبه۲۰ تیر به همت معاونت فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: امروز دشمن با همه توان به میدان آمده تا عنصر عفاف و حجاب که سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است را از این جامعه بگیرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در ادامه با اشاره به پیشینه چندهزارساله‌ عفاف و حجاب در فرهنگ ایرانی و زندگی عفیفانه زنان کشور افزود: اگرچه اسلام عزیز مناسک و شیوه‌های تکاملی و آسمانی را به عناصر فرهنگی کشورمان اضافه کرد، ولی همه مستندات تاریخی نشان می‌دهد هرآنچه در ایران بزرگ و باعظمت در طول هزاره‌های گذشته به یادگار رسیده است، نشان از تاریخی بودن و اصیل بودن انتخاب حجاب برای زنان ایرانی است.
وی اضافه کرد: پس از ورود دین مبین اسلام به ایران نیز فرهنگ ایرانی مناسک و شیوه‌های آسمانی به خودش گرفت و زنان جامعه اسلامی در کنار مردان به ایفای نقش و وظایف خود پرداختند. در هر دوره تاریخی زنان شاخصی را می‌بینید که نقش اثرگذار و ماندگاری از خودشان به یادگار گذاشتند.
اسماعیلی تصریح کرد: در مقابل این تمدن اصیل، تمدن غربی قرار گرفته که در ذات خودش برهنگی و ترویج آن را دارد؛ به طوری که در دوره انقلاب صنعتی و پس از آن یکی از مهم‌ترین کارکردهای جامعه فرهنگی‌شان آماده کردن زنان برای حضور در اجتماع و پشت ‌سر گذاشتن مسائل مربوط به پوشش بود.
وی با بیان اینکه غرب داستان غمناکی را طی کرده است، گفت: وقتی غرب و تجدد غربی وارد جوامع اسلامی شد در نخستین مواجهه موضوع عفاف و حجاب را مورد تهاجم قرار داد؛ به همین دلیل نیز در تاریخ ادبیات سیاسی و فرهنگی کشورمان در مواجهه با تهاجم غرب یک پیشینه حداقل ۲۰۰ ساله به ساحت عفاف و حجاب را می‌بینیم.
وزیر فرهنگ به نقش روشنفکران غربی در جامعه ایرانی و رواج فرهنگ غربی در این جامعه اشاره کرد و افزود: نویسندگان غرب‌مآب چند مسئله را عامل عقب‌ماندگی عنوان می‌کردند که نخستین آ‌ها موضوع عفاف و حجاب بود.
سانسور اثرگذاری زنان ایرانی توسط غرب
اسماعیلی تدکید کرد: در همین ۲۰۰ سال در اوج همه تهاجم‌های فرهنگی غرب و افسران پیاده‌نظام این تفکر، زنان عفیف ایرانی در صحنه حاضر بودند. نخستین اجتماع بزرگ تهران در دوره ناصری را همین زنان چادری ما در اعتراض به قرارداد ننگین تنباکو برگزار کردند. زنان در زمان مشروطه در صدر این قیام عدالت‌خواهانه بودند، اما مورخان و روایتگران تاریخ عمداً این صحنه‌های غیرت و حضور باشکوه زنان را در صحنه‌های اجتماعی سانسور کردند تا به نسل‌های بعدی منتقل نشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای علیه حجاب ایجاد شده است، تصریح کرد: همین امروز هم هرگاه زنان عفیف ما افتخار می‌‌آفرینند، مورد سانسور قرار می‌گیرند؛ همه افتخارات حوزه زنان با عظمت ما را سانسور می‌کنند تا الگو و اسوه نشوند.
وزیر فرهنگ ادامه داد: در تمام دوره پهلوی اول و دوم هر آنچه در شعر شعرا، نوشته نویسنده‌ها و فیلم فیلم‌سازان ترویج شد، تحقیر عفاف و حجاب و معرفی پوشش به‌عنوان عامل تحجر و عقب‌ماندگی بود. به همین دلیل است وقتی غرب یک سرباز خشن خود را در جایگاه حکمرانی ایران قرار داد، یکی از مأموریت‌های اولیه‌اش هدف قرار دادن حجاب جامعه ایران و کشف حجاب بود. ولی آنچه ما می‌بینیم در صدر بودن زنان عفیف در پاسداری از استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
اسماعیلی به نقش بی‌بدیل امام خمینی(ره) در شناخت استعداد زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: در عصر انقلاب اسلامی زنان عفیف میدان‌دار اصلی مبارزه بودند؛ نوشته‌ای از شهید حاج حسین همدانی موجود است که در آن آمده: «امام(ره) در مقابل دشمن بعثی یک جبهه بزرگ را ایجاد کرد؛ از آن رزمنده دلاور که در اطلاعات عملیات لشگر در عمق خاک دشمن نفوذ می‌کرد تا آن زنی که در روستاها و شهرها پشتیبانی از جنگ را با پختن نان انجام می‌داد؛ این مادران شهدا بودند که افتخار دفاع مقدس را برای ما آفریدند. افسران شهدا بودند؛ این همسران جانبازان هستند که هنوز هم مقاومت می‌کنند و با جانبازان زندگی می‌کنند؛ این‌ها اسطوره‌های عزت و افتخار ایران اسلامی هستند.»
وی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد با موضوع عفاف و حجاب این اسطوره‌ها را از حافظه تاریخی ایران حذف کند؛ امروز دشمن با همه توان به میدان آمده تا عنصر عفاف و حجاب را از جامعه ایرانی بگیرد. در اغتشاشات اخیر نیز وقتی از موضوع اقتصادی به موضوع فرهنگی تغییر جهت دادند، این مسئله ثابت شد.
جنگ ترکیبی علیه خانواده ایرانی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دشمنان انقلاب با جنگ ترکیبی تمام عیار به دنبال ایجاد انشقاق در جامعه هستند و می‌خواهند مردم را مقابل هم قرار دهند و در این مسیر نیز خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند. عفاف و حجاب سنگر حفظ خانواده در جامعه ایرانی است و دشمن هم تمام تلاش خود را برای فرو ریختن این حصر و قلعه به کار گرفته‌ است.
وی با بیان اینکه خانواده مهم‌ترین نهاد در ساخت جامعه اسلامی و حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: نقطه قوت ما حوزه فرهنگی و خانواده است و دشمن هم نقطه قوت ما را هدف گرفته است؛ به همین دلیل ما هم در تمام اجتماعات اعلام می‌کنیم دست از صیانت کانون خانواده‌ها برنمی‌داریم.
اسماعیلی افزود: اکثریت جامعه ایرانی پایبند به آداب و هنجارهای دینی است؛ این پایبندی را انقلاب اسلامی ایجاد نکرد، بلکه در جامعه ایرانی وجود داشت و انقلاب اسلامی آن را ظهور و بروز اجتماعی و بین‌المللی داده است.
دوره طلایی جامعه ایرانی
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: ما وظیفه داریم در مقابل نقشه‌های دشمن با آگاهی و برنامه‌ریزی وارد شویم و نباید اجازه دهیم نقشه دشمن در ایجاد انشقاق در جامعه نتیجه دهد. با شیوه‌ای که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند باید پیش برویم؛ هر جا با این شیوه پیش رفتیم و جنبه رحمانی و لطیف پوشش و عفاف را عرضه کردیم، نگاه‌های متفاوت را جذب کردیم.
وی با بیان اینکه جامعه ایرانی به برکت اسلام در دوره طلایی‌ خود قرار دارد هم گفت: در نمایشگاه کتاب امسال با ۷ میلیون بازدیدکننده، کمترین حاشیه در مورد عفاف و حجاب را داشتیم. خود زنان عفیف جامعه میدان‌دار بودند و با حضور و تذکر جلوی مشکل احتمالی را می‌گرفتند؛ همه زنان و کودکان و جوانان با قوت به صحنه آمدند؛ این عمق جامعه ایرانی است که مردم با انواع سلیقه‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند.
اسماعیلی در پایان اظهار کرد: وقتی از نگاه اندیشمندان خارجی به این تحولات نگاه کنیم، بهتر می‌توان این عمق را درک کرد. این درخشش انقلاب اسلامی در منطقه و نظام بین‌المللی و جایگاه بالای جمهوری اسلامی در صحنه‌های خارجی با همین هنجارها و حفظ ارزش‌ها به دست آمده است و ما مستحکم پشت این آرمان‌ها ایستادیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی