[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

واحدهای تولیدی دانش‌محور شوند، روزنامه شیراز نوین


 سیده رقیه یحیوی- گروه خبر:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به دنبال نظم‌بخشی به ارتباط مابین تمامی کنشگران بخش کشاورزی هستیم تا ضمن بهبود این روابط بتوانیم با استفاده از این ظرفیت بهره‌وری تولید را بالا ببریم.
مجتبی دهقان‌پور در همایش طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی شهرستان‌های منطقه 4 این استان در فسا تصریح کرد: امیدوار هستیم با این رویکرد بتوانیم کمک کنیم تا ارتباط بین کنشگران بخش کشاورزی بیشتر شود.
به گفته وی، با به‌کارگیری این رویکرد می‌توان مسائل و مشکلات را از حوزه‌های اجرایی و از سطح پایین احصا و متناسب با آن راه‌حل‌هایی که می‌تواند به حل قسمتی از مشکلات بخش کشاورزی کمک کند، ارائه کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی برای اولین بار در کشور در استان فارس در حال اجراست و یکی از رویکرد‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان به شمار می‌آید، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم افزایش بهره‌وری تولید در واحد سطح را داشته باشیم، نیازمند انتقال دانش و فناوری‌های نوین به مزارع و واحدهای تولیدی هستیم. او با بیان اینکه در این طرح از ظرفیت تمامی کنشگران بخش کشاورزی اعم از همکاران بخش اجرا، محققان و بخش خصوصی و غیردولتی اعم از شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای و شرکت‌های تعاونی تولید با محوریت تولیدکننده استفاده می‌شود، افزود: بر اساس سازوکارهایی که در نظر گرفته‌ایم، سعی شده ارتباط نظام‌مندی شکل بگیرد. وی با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی در طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی یک مسئله‌یابی و دو مسئله‌گشایی است، بیان کرد: این بدان معناست که مسائل از سطح پایین احصا شود و متناسب با مسائل و مشکلاتی که تولیدکنندگان ما در بخش کشاورزی به آن مبتلا هستند، محققان ما چاره‌اندیشی کنند و از طریق مدیران و مروجان پهنه به بهره‌‌برداران منتقل شود.
دهقان‌پور با اذعان به اینکه در صورت عدم امکان حل مسائل در سطوح استانی موارد موجود به یه سطح وزارتخانه منعکس و در سطح کلان چاره‌جویی خواهد شد، افزود: یکی دیگر از رویکردهایی که در این طرح مدنظر است، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می‌باشد. او تشریح کرد: سعی خواهیم کرد بر اساس قراردادهای توافقی که بین تولیدکننده و بخش خصوصی امضا می‌شود، هرآنچه بخش خصوصی بتواند به افزایش تولید نسبت به متوسط تولید کشاورز کمک کند، بر اساس توافق‌های دوطرفه با نسبت‌های مشخص مورد توافق سهم‌بری نماید. به گفته وی، از این طریق بخش خصوصی می‌تواند آموزش‌هایی که اثربخش باشد را ارائه دهد و بر اساس آموزش‌هایی که ارائه داده از افزایش تولید سهم ببرد که تحت عنوان سهم‌بری دانش از تولید هم می‌توانیم از آن یاد کنیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه سرکشی هفتگی به مزارع و واحد‌های تولیدی از سوی مدیران پهنه به‌طور ویژه مورد انتظار است، گفت: سرکشی به واحد‌های تولیدی و مزارع به احصای مسائل و مشکلات موجود کمک می‌کند. دهقان‌پور با بیان اینکه برای مناطق پنج‌گانه شهرستان‌های استان فارس در حوزه‌های مختلف نمایندگانی مشخص شده است، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مشخص‌شده می‌بایست به این نمایندگان منتقل شود.
او با اذعان به اینکه به دنبال بازدید‌های میدانی امکان تهیه بانک اطلاعاتی تولیدکنندگان میسر می‌شود، اظهار کرد: باید از ظرفیت فضای مجازی بهره بگیریم و استفاده کنیم. می‌بایست گروه‌های هدف مختلف با حوزه‌های عمل متفاوت ایجاد شود؛ البته کار گسترده است، باید تقسیم کار کرد.
وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال تغییر شرایط موجود هستیم، یعنی می‌خواهیم بگوییم هم‌اکنون در پهنه‌های تولیدی چه وضعیتی داریم، ابراز کرد: برای هرکدام از فعالیت‌هایی که وجود دارد یک مسئول مشخص شده است.
همایش طرح افزایش نفوذ دانش در واحد‌های تولیدی شهرستان‌های منطقه 4 استان فارس در شهرستان فسا علاوه بر دهقان‌پور میزبان تعدادی از مدیران ارشد بخش کشاورزی استان فارس و مدیران و کارشناسان مسئول پهنه‌های تولیدی شهرستان‌های فسا، جهرم، داراب، زرین‌دشت، نی‌ریز، بختگان و استهبان بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی