[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

صدور انقلاب با تأسیس جامعه‌المصطفی تحقق یافت، روزنامه شیراز نوین

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، سه‌شنبه 20 تیر در هفدهمین همایش مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیه که به میزبانی شهر قم برگزار شد، مجاهدت‌های علمی و فرهنگی جامعة‌المصطفی را مصداق جهاد فرهنگی دانست و گفت: مطالعات و پژوهش‌های علمی و دانشگاهی بنده درباره فعالیت‌های فرهنگی نظام در حوزه بین‌الملل به خوبی این نکته را نمایان می‌‌کند که از میان مجموعه‌‌های فعال در این عرصه، بی‌گمان جامعةالمصطفی مؤثرترین نهاد است و امروز می‌‌توان مجموعه فعالیت‌‌های مستحکم این بنیاد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: در روزهای نخست پیروزی انقلاب برخی‌ مسئله «صدور انقلاب اسلامی» که به‌عنوان پیام اصلی انقلاب از سوی امام خمینی(ره) مطرح شده بود را سیاسی و نظامی تعبیر می‌کردند، اما با ابتکار تأسیس نهاد جامعة‌المصطفی این هدف مهم تحقق یافت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شبکه گسترده بین‌‌المللی این نهاد فرهنگی و انقلابی در نقاط مهم دنیا ایجاد شده و نیروهای تربیت‌یافته آن به صورت مستمر وارد چرخه توسعه منابع انسانی گفتمان انقلاب اسلامی می ‌شوند.
نقش جامعة‌المصطفی در پاسداشت و ترویج زبان فارسی
وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت و جایگاه آموزش زبان فارسی گفت: براساس تبیین حکیمانه رهبر معظم انقلاب، تمدن نوین اسلامی باید زبان فارسی را در جایگاه زبان اول علمی جهان قرار دهد؛ یعنی رویکردی که در آن گسترش زبان فارسی با ذات انقلاب اسلامی و محل حدوث این نهضت بزرگ گره می‌خورد.
اسماعیلی ادامه داد: خدمت انقلاب اسلامی به زبان فارسی به واسطه جامعةالمصطفی بسیار پیشروتر از کارهای مدعیان پر سر و صدای کم‌‌اثری بوده که به ویژه در دوره پهلوی اول و دوم به دنبال گسترش تفکر ملی‌گرایی ایرانیِ جدا از فرهنگ اسلامی بودند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: آنها در رویکرد خود دچار  نوعی تحقیر و خودباختگی در مواجهه با غرب هستند و سیره، سلوک و گفتارشان متأثر از آن است،اما در جامعةالمصطفی ما با افتخار علاقه‌‌مندان را با زبان فارسی آشنا می‌کنیم و آنها‌ برای آغاز دوره‌‌های آموزشی خود زبان فارسی را می‌آموزند. تسلط دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی به زبان فارسی، زمینه ترویج معارف انقلاب اسلامی در آینده را بیش از پیش فراهم می‌‌کند.
تلاش دولت سیزدهم برای تحولات اساسی در عرصه فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت در عرصه فرهنگی به دنبال تحولات اساسی است، تصریح کرد: همان‌طور که بخش اقتصاد کشور در گذشته از منظر اعداد و ارقام نمره قابل‌قبولی کسب نمی‌‌کند و تورم بالا و رشد اقتصادی ناچیز ثبت شده است، معتقدم وضعیت حکمرانی فرهنگی در این دوره به مراتب بدتر بود. ما در این دوره تقریباً از همه مزیت ‌های دولتی در حکمرانی فرهنگی عقب نشستیم و این حوزه ضعیف و نحیف شد. اما در دوره فعالیت دولت انقلابی تلاش کردیم این فضا دچار تغییرات بنیادین شود.
اسماعیلی افزود: در دولت تلاش می‌کنیم که عقب‌‌ماندگی‌‌های فرهنگی را جبران کنیم. یک بخش مهم آن در حوزه تأمین بودجه فعالیت‌های فرهنگی است. دولت یک کار بزرگ را امسال انجام داد که نتایج آن را در فعالیت‌‌های عمومی نهادهای دینی به ویژه حوزه‌‌های علمیه بیش از پیش خواهیم دید.
وی تأکید کرد: پیگیری کردیم تا یک درصد بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها طبق نظر وزارت فرهنگ در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود. این مصوبه و تصمیم به بسط تفکر دینی کمک می‌‌کند و می‌‌تواند عقب‌ماندگی‌‌های موجود و به‌جا مانده از سال‌های قبل را در این دولت جبران کند. مجموعه ‌های دیگر هم به مرور اضافه می ‌شوند. به‌ طور مثال شرکت‌‌های زیرمجموعه وزارت نفت موظف شدند تعهدات خود را در حوزه فرهنگی انجام دهند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: قطاری که در واقع از ریل خارج شده بود یا در مسیر منحرف قرار داشت اکنون در حال بازگشت به مسیر اصلی است. در حوزه محتوا نیز کارهای مهمی صورت گرفته است. در زمینه تربیت نیروی انسانی هم چهره‌‌های جدیدی شناسایی می‌‌شوند. با فضا دادن به مراجع فکری مطمئن، برای تربیت نیروی انسانی لازم در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه گام ‌های بزرگی برداشته شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدوارم در یک بازه 4 ساله در پایان این دولت بتوانیم بخشی از عقب‌‌ماندگی‌‌های حوزه فرهنگ را جبران کنیم. الحمدلله یک شخصیت علمی انقلابی در رأس دولت قرار گرفته که افتخارش سربازی رهبر انقلاب است؛ ما با این مدیریت تلاش می‌‌کنیم معادله نادرست شکل‌گرفته حوزه فرهنگ در گذشته را به مسیر درست برگردانیم.
تقویت دیپلماسی فرهنگی در حوزه بین‌الملل
وی افزود: با برنامه‌‌ای روشن، حمایت رئیس‌جمهور محترم و ارشاد رهبر معظم انقلاب، مسیر را رو به جلو ادامه می‌دهیم و تلاش می‌‌کنیم در حوزه فرهنگی و بین‌الملل بتوانیم این مسیر را قوی‌‌تر از گذشته ادامه دهیم و تمهیدات بیشتری برای آن فراهم کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: با همین نگاه بنا داریم نمایندگی جدیدمان در حوزه بین‌الملل را فعال کنیم و در آمریکای جنوبی این کار را آغاز کردیم. مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌‌های مختلف آمادگی حمایت از فعالیت‌‌های علمی فرهنگی در حوزه بین‌الملل را دارند.
اسماعیلی افزود: بخش مهمی از مأموریت‌‌های فرهنگی جهان اسلام  در کشورهای مختلف از طریق جامعةالمصطفی انجام می‌شود. در دولت بنا این است که بخش‌‌های غیردولتی حوزه فرهنگ را تقویت کنیم. در حوزه تخصصی جامعةالمصطفی هم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم‌‌افزایی‌هایی در حال انجام است.
تروریسم رسانه‌ای در مقابل حوزه فرهنگ کشور
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه زدن به حوزه فرهنگ کشور گفت: یک تروریسم رسانه‌‌ای فرهنگی دستش را دور گلوی حوزه فرهنگ گذاشته تا راه تنفس فرهنگ را ببندد و با همه وجود به صحنه آمدند تا جشنواره فجر انقلاب اسلامی را تعطیل کنند. این یکی از همان نقاطی بود که در حال نشان دادن نتایج یک دهه مدیریت رهاشده فرهنگی و چند دهه تهاجم فرهنگی بود.
7 میلیون نفر در نمایشگاه کتاب حضور یافتند
وی در عین حال تصریح کرد: برای مدیریت این فضا جای حساسی قرار گرفته بودیم و خدای بزرگ کمک کرد و جشنواره‌‌ها را به بهترین حالت برگزار کردیم. با وجود تبلیغات منفی دشمن که سعی داشت ناشران را مقابل ما قرار دهد 7 میلیون نفر در نمایشگاه کتاب حضور یافتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بسیاری از دوستان می‌‌گفتند نمایشگاه کتاب را در مصلا برگزار نکنید، چون می‌خواهند ترویج بی‌حجابی را از اینجا کلید بزنند، اما خود مردم و بانوان طلبه برای امر به معروف در نمایشگاه کتاب به میدان آمدند. برای بازدید از نمایشگاه محضر رهبر معظم انقلاب بودم؛ ایشان فرمودند که «شما موضوع حجاب را چه جور جمع کردید؟» خداوند کمک کرد و پرشکوه‌‌ترین نمایشگاه کتاب در تاریخ برگزار شد. در همین ایام بهار پررونق‌ترین بهار فرهنگی شکل گرفت.
انتشار 4500 عنوان کتاب توسط جامعة‌ المصطفی
رئیس جامعة المصطفی العالمیه نیز در این همایش با اشاره به محورهای اهداف و مأموریت ‌های این نهاد گفت: جامعة‌المصطفی در جهت تقویت آموزش‌های مجازی بلندمدت گام برمی‌دارد، چراکه این آموزش‌ها با هزینه و محدودیت‌‌های کمتر، برد بیشتری خواهد داشت.
حجت‌‌الاسلام علی عباسی در ادامه از فعالیت مؤسسه آموزش‌‌های کوتاه‌‌مدت و فرصت‌‌های مطالعاتی در جامعةالمصطفی یاد کرد که می‌‌تواند در کنار ارائه آموزش‌‌ها، زمینه آشنایی فعالان علمی و شخصیت‌‌های خارجی را با دستاوردهای فرهنگی کشور فراهم کند.
وی افزود: تاکنون 4 هزار و 500 عنوان کتاب از سوی جامعة‌المصطفی منتشر شده که بخشی از آن به مراکز پژوهشی جامعة‌المصطفی در داخل و خارج از کشور اختصاص دارد؛ مثلاً مرکز پژوهشی جامعة‌المصطفی در لبنان 440 عنوان از آثار تراز اول حوزه علوم انسانی در ایران را به زبان عربی منتشر کرده است.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه ده‌ها هزار دانش‌آموخته جامعةالمصطفی را سرمایه فرهنگی اسلام برشمرد و گفت: همه دانش‌آموختگان ما ابتدا زبان فارسی آموخته‌‌اند و جامعةالمصطفی از این نظر در کنار بنیاد سعدی یکی از مراکز مهم آموزش زبان فارسی به حساب می‌‌آید.
عباسی همچنین از بازنگری و تنظیم اسناد راهبردی حوزه‌‌های مأموریت جامعةالمصطفی متناسب با اقتضائات روز خبر داد و گفت: این اسناد راهبردی نقشه‌راه فعالیت جامعة‌المصطفی در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی