[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک پژوهش گرهمایش استانی قدر قلم در شیراز:، روزنامه شیراز نوین

همایش استانی «قدر قلم» با هدف هم‌اندیشی، همگرایی و هم‌افزایی دانش‌آموزان نویسنده و تصویرگر استان فارس در سالن همایش سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، منطقه جنوب کشور در شهر شیراز برگزار شد. این رویداد فرهنگی علمی به همت سرای هنر و اندیشه، انجمن ادبی چکاوک، مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منطقه جنوب کشور برپا شد و با حضور پویا و شاد دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان همراه بود. صفورا کاظمی، دبیر انجمن ادبی چکاوک و مسئول بخش ادبیات کودک و نوجوان پژوهشکده معلم اداره کل آموزش‌وپرورش فارس، دبیر اجرایی این همایش را عهده دار بود. هدف از این گردهمایی، ترغیب دانش‌آموزان فعال در عرصه نگارش، هدایت و نتیجه‌مند بودن تولیدات علمی کودکان و نوجوانان دانش‌دوست بود و می‌توان به ارتقای سطح کیفی و کمی کتاب‌های تولیدشده در استان فارس به نسبت سال‌های قبل اشاره کرد. حسین علیان، استاد دانشگاه، روان‌شناس، پژوهشگر بیش از صد عنوان کتاب و دبیر علمی همایش گفت: با ارزش دانستن هنر نگارش، کتابت و توجه به تأثیر عمیق آن بر جریان‌های اجتماعی، قدر و بهای قلم را ارج می‌نهد و نگارش کتاب توسط کودکان، موجب افزایش اعتماد به نفس(خود باوری )، عزت نفس(خودارزشمندی )، شادی درونی، توسعه استعدادهای نهفته و هدف محوری در آنها می‌شود.
علیان ضمن بیان نکاتی در خصوص زیبانویسی، درست‌نویسی و ساده‌نویسی بر شبکه‌سازی کودکان و نوجوانان نگارنده در سطح ملی تأکید کرد و بر آشنایی نویسندگان با فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های قرن ۲۱ اشاره نمود.
مهدی فلاحتی، آهنگساز، کارشناس در عرصه فناوری اطلاعات و دبیر هنری همایش ضمن بیان نقش IT در توسعه فعالیت‌های نگارشی به راه‌اندازی سایت جامع نویسندگی با عنوان پریسکه اشاره نمود و افزود: پریسکه به معنی جرقه آتش و تلنگر می‌باشد و امیدواریم این تارنما جرقه‌ای از آگاهی و دانش‌افزایی در راستای تولیدات هرچه بهتر کتاب باشد.
وی از علاقه‌مندان کتاب خواست تا به سایت الکترونیکی به نشانی
priske.ir سری بزنند و در جریان جدیدترین مطالب در عرصه کتاب‌نگاری قرار گیرند. برپایی گالری نقاشی از سوی تصویرگران کتاب کودک گروه پریسکه؛ سحر کاظمی، ندا سعیدی، صفورا کاظمی و دانش‌آموزان آراد کاظمی و آیرا شرفی از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه این همایش برگزار شد. صفورا کاظمی، دبیر انجمن ادبی چکاوک اذعان داشت: تصویر‌سازی کتاب توسط کودکان و بزرگسالان و ادغام آنها در یک قاب تصویر، زیبایی خاصی دارد و پدیده‌ای نو در زمینه تصویرسازی است که روح کودکان را با دیدن آن، سر ذوق می‌آورد و حس همکاری را در آنها به گونه‌ای شگفت‌انگیز تقویت می‌نماید.
وی افزود: تاکنون ۱۲ عنوان کتاب را با همکاری دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی تصویرگری کرده است.
در این همایش، رونمایی ۲۰ عنوان کتاب از دانش‌آموزان؛ سپهر مهدوی نیا، محمد و مهشید سفلاییان، یلدا الماسی، دیانا بلادی‌نژاد و آراد کاظمی صورت گرفت. پایان‌بخش این همایش، قرائت دسته‌جمعی میثاق‌نامه همایش توسط همه حاضران در نشست بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی