[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تب کنگو جانشین کرونا شد، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: به‌طور متوسط سالانه ۱۰ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در فارس گزارش می‌شود، اما از ابتدای امسال ۱۴ نفر در فارس به این بیماری مبتلا شده‌اند که یک نفر فوت کرده است.
دکتر عباس رضاییان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در نشست خبری با اصحاب رسانه فارس که 24 تیرماه برگزار شد، گفت: همه‌ساله در زمان برگزاری مناسک حج بیشتر با مبحث بیماری‌های واگیردار مواجه می‌شویم و دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز در این راستا اقداماتی به انجام می‌رساند.
وی ادامه داد: بر همین اساس، پایگاه مراقبت مرزی در فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز برای حجاج فعال است و نمونه‌گیری آنفولانزا، کووید، وبا و مالاریا در این پایگاه از حجاج انجام می‌شود.
رضاییان‌زاده از انجام هماهنگی با مدیران کاروان‌ها قبل از اعزام به حج توسط این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: بدین ترتیب زائران اطلاعات لازم را به مدیران کاروان در خصوص وضعیت سلامت خود می‌دهند و امیدواریم امسال اپیدمی در زمان برگشت حجاج نداشته باشیم.
او با اشاره به وبا به‌عنوان بیماری واگیرداری که در تابستان بیشتر شایع است، عنوان کرد: همه‌ساله در فصل تابستان با مشکل وبا روبه‌رو هستیم؛ این بیماری از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و شیوع آن با بهداشت فردی ارتباط مستقیمی دارد.
رضاییان‌زاده ادامه داد: اولین اپیدمی وبا را در سال ۴۴ در کشور داشتیم و پس از آن وبا به بیماری بومی تبدیل شد است. از مشخصه‌های باکتری وبا، می‌توان به سازگاری محیطی بالای آن اشاره کرد، اما این باکتری ظرف چند ثانیه در آب جوش از بین می‌رود؛ همچنین در مناطق روستایی و کم‌برخوردار که لوله‌ها نشتی دارد، تفاوت فشار آب آنجا را مستعد وبا می‌کند.
وی با اعلام اینکه ۷۵ درصد مبتلایان به وبا فاقد علائم هستند نیز گفت: ۲۰ درصد مبتلایان دچار اسهال می‌شوند و از ۱۰۰ نفر، ۲ تا ۵ نفر دچار اسهال آبکی و به رنگ آب برنج و بدون درد و دل‌پیچه می‌شوند و استفراغ هم دارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز تأکید کرد: شستن دست‌ها بعد از مراجعه به سرویس بهداشتی در پیشگیری از وبا مؤثر است و گروه خونی O بیشترین و گروه AB کمترین میزان ابتلا را دارند.
وی همچنین در این نشست عنوان کرد که این بیماری در عراق، پاکستان، افغانستان و آفریقا بسیار شایع است و از ابتدای سال تاکنون ۴ مورد در ایرانشهر، بیرجند و قم گزارش شده است.
این مقام مسئول از انجام دوهزار و ۶۶۳ نمونه‌گیری وبا در استان خبر داد و اظهار داشت: از افرادی که در فارس دچار اسهال شده بودند، نمونه‌گیری انجام شده که خوشبختانه هیچ‌کدام وبا نبودند.
وی اعلام کرد: سال گذشته ۱۸ مورد وبای وارداتی از عراق داشتیم که شامل ۱۶ نفر هموطنان ما و ۲ مورد افغان بود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز همچنین بر این نکته تأکید کرد که تأمین بهداشت و کلرزنی آب از شیوع وبا جلوگیری می‌کند.
رضاییان‌زاده به بیماری تب کریمه کنگو نیز اشاره داشت و گفت: تب کریمه کنگو هم بیماری واگیرداری است که توسط کنه و دام آلوده منتقل و در فارس سالانه ۱۰ مورد ابتلا به آن گزارش می‌شود؛ خوشبختانه اگر این بیماری به‌موقع تشخیص یابد، قابل درمان است، اما می‌تواند تا ۳۰ درصد منجر به مرگ و میر شود.
او اعلام کرد: از ابتدای امسال ۱۴ نفر در فارس به این بیماری مبتلا شدند که یک نفر فوت کرده است و تماس با حیوانات آلوده در حین ذبح و قطعه قطعه کردن گوشت پس از ذبح، در ابتلا به این بیماری نقش مهمی دارد و برای همین لازم است که گوشت ۲۴ ساعت بعد از ذبح در یخچال نگهداری شود؛ زیرا این ویروس بدین شکل از بین می‌رود.
دکتر رضاییان‌زاده ادامه داد: سه تا پنج روز پس از گزش کنه و ورود ویروس به بدن فرد، علائمی مثل تب، قرمزی چشم، حساسیت به نور، استفراغ و بروز دانه‌های قرمز در دست و پا و روی زبان و خون‌ریزی از بینی و استفراغ و.‌‌.. در مبتلایان مشاهده می‌شود که موجب افت پلاکت بدن می‌شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود به اینکه بیمارستان‌های استان به مراکز تشخیص سالک مجهز شده‌اند هم اشاره داشت و گفت: هزینه درمان سالک بدون نیاز به بستری ۲۰میلیون تومان است که در این مراکز به‌صورت رایگان درمان می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: برای پیشگیری از سالک، جمع‌آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی باید به‌سرعت انجام شود و با تشکیل کمیته‌ای در بافت تاریخی شیراز توسط بهداشت، همکاری شهرداری و میراث‌فرهنگی، این زباله‌ها و نخاله‌ها در اماکن بزرگ به‌سرعت جمع‌آوری 
می‌شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی