[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بــــاز کنیـــد راه را آب گـــوارا رسیـــد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای فارس، پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز به پایان رسید.
سیاوش بدری، مدیرعامل آب‌منطقه‌ای فارس با اعلام این خبر گفت: پروژه مهم و حیاتی خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز به اتمام رسید.

 بهره‌برداری از پروژه با تلاش و مدیریت جهادی

وی با اشاره به جزئیاتی از این طرح کلان گفت: این پروژه که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود در دور دوم سفر هیئت دولت به استان فارس در مهرماه ۱۴۰۰ مورد تأکید ویژه ریاست محترم جمهور قرار گرفت و با فعالیت جهادی و شبانه‌روزی کلیه دست‌اندرکاران، هم‌اینک به پایان رسیده وآماده بهره‌برداری و افتتاح رسمی در دور دوم‌ سفر هیئت دولت به فارس در آینده نزدیک می‌باشد.
مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای فارس افزود: خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با ۷۸ کیلومتر طول مسیر،۴۴۴۰ متر تونل انتقال، ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه با ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰هزار متر مکعب از دیگر موارد اجرای طرح می باشد‌.
بدری اضافه کرد: امروزه تأمین آب شرب جمعیت کلان‌شهر شیراز، پایتخت فرهنگی کشور از آبخوان‌های آهکی اطراف شهر و بخشی از سد درودزن تأمین می‌شود؛ این در حالی است که خط اول انتقال آب شرب شیراز با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به تنهایی یارای رفع نیازهای آب شرب شیراز نیست.

 کاهش وابستگی به آبخوان‌های آهکی

رئیس هیئت مدیره شرکت آب‌منطقه‌ای فارس در پایان گفت: خوشبختانه با احداث خط دوم تأمین آب شرب از سد درودزن، انتقال ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه را ممکن‌کرده است و وابستگی آب شرب شیراز به آبخوان‌های آهکی اطراف را به شدت پایین آورده است.
لازم به ذکر است سد خاکی درودزن با هسته رسی که لقب قدیمی‌ترین سد خاورمیانه را یدک می‌کشد، با گنجایش مخزن نزدیک به یک میلیارد متر مکعب، آب شرب کلان‌شهر شیراز و شهرهای مرودشت و خرامه در استان را تأمین می‌کند.

 تأمین آب پایدار برای شهرهای فارس

خط دوم انتقال آب شرب شیراز،  از سد درودزن به‌عنوان سدی خاکی با هسته‌ای رسی و حجمی نزدیک به یک‌ میلیارد متر مکعب، لقب قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه را با خودش یدک می‌کشد؛ سدی بر روی رودخانه باستانی کور یا کُر به معنای کوهی که در میان پستی‌بلندی‌های رشته کوه زاگرس در سال 1351 خورشیدی بنا شده است.
 تأمین آب شرب بخشی از کلان‌شهر شیراز، مرودشت و خرامه و روستاها را می‌توان مهم‌ترین مأموریت این سازه قدیمی دانست.
از نقطه آغاز بهره‌برداری از سد درودزن، خط انتقال آب شرب هم‌زمان عملیاتی شده است و با ظرفیت ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه به شیراز انتقال یافته و به آبخوان‌های آهکی اطراف کلان‌شهر شیراز کمک می‌کند.
پس از گذشت بیش از نیم قرن از احداث خط اول انتقال آب شرب با افزایش جمعیت، بالا رفتن نیاز آبی مردمان که حاصل از پیشرفت تکنولوؤی هست در سال۱۳۹۰ مسیری کوتاه‌تر از خط اول برای انتقال آب شرب به پایتخت فرهنگی کشور تعریف شده و عملیاتش آغاز شد.
هدف طرح  انتقال ۳۰۰۰ لیتر بر ثانیه از سد درودزن پس از تصفیه شدن و پمپاژ به ۲۰۰ متر ارتفاع و  پیمودن ۷۸ کیلومتر  و حفر ۴۴۴۰ متر  تونل در دل کوه به مخازن آب در منطقه معالی‌آباد است.

 آب‌رسانی بر مدار سازندگی

گفتنی است پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به کلان‌شهر شیراز، از پروژه‌های مهم استان فارس و چه بسا کشور می‌باشد؛ این پروژه شامل ۷۸ کیلومتر خط انتقال که بیش از ۴ کیلومتر آن تونل؛ ایستگاه پمپاژ، تصفیه‌خانه و در نهایت مخازن معالی‌آباد است واقع در بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز می‌باشد.
هرچند اجرای عملیات لوله‌گذاری از دو راهی دو کوهک تا مخازن معالی‌آباد به دلیل عبور از اتوبان و خیابان‌های شهر در مقاطعی مشکلاتی را برای شهروندان سبب شد، ولیکن با کار جهادی و شبانه‌روزی و حضور مستمر جناب دکتر ایمانیه، استاندار فرهیخته فارس و نظارت مستقیم وی دلگرمی بود برای کارشناسان و کارگران مشغول کار و نیز حضور میانگین هفته‌ای دو روز  جناب مهندس سیاوش بدری، مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای و همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری شیراز باعث شد آب شرب تصفیه‌شده به پشت دروازه‌های شهر شیراز برسد.
 شهروندان خوب و فهیم با خویشتن‌داری، تمامی مشکلات را صبورانه تاب آوردند و برای این‌همه سعه‌صدر، لایق بیشترین و باکیفیت‌ترین خدمات ممکن هستند.

 اجرایی‌سازی مصوبات سفر ریاست جمهور

گفتنی است رئیس جمهور محترم در دور اول سفر به استان در مهرماه ۱۴۰۰ بر مصوبه تکمیل خط انتقال مذکور تأکید ورزید و لذا پس از گذشت ۲۰ ماه از مصوبه سفر، پروژه خط دوم انتقال تکمیل و آب تصفیه‌شده به منازل شهروندان و با افتخار بهره‌برداری از آن به سرانجامی دلچسب رسیده است.
با بهره‌برداری از این ابرپروژه، کام مردم شیرین خواهد شد و خستگی از تنِ اجراکنندگان این پروژه بیرون رفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی