[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بحران فرهنگی تجردگرایی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین:
shomalianm@gmail.com

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته شاهد افزایش تأخیر در فرزندآوری در جامعه هستیم که سلامت مادر و جنین و مشکلات دوران بارداری و هنگام زایمان را افزایش می‌دهد.
یکی از مشکلاتی که بر جوانی جمعیت ما سایه افکنده، تمایل به دیرتر ازدواج کردن و همچنین دیرتر فرزنددار شدن است. درست است که مسائل مالی در این خصوص تأثیر فراوانی دارد، اما بسیاری از افراد جامعه که موقعیت اقتصادی خوبی هم دارند در این خصوص به ازدواج و فرزنددار شدن دیرتر تمایل دارند؛ مشکلی که علاوه بر اینکه کاهش احتمال بارور شدن را در پی دارد، همچنین موجب می‌شود تا فرزندان نسل جدید با والدین خود اخلاف سنی‌های بیشتر که گاهاً به 50 سال اختلاف سنی هم می‌رسد، داشته باشند که از نظر تربیتی و حوصله والدین برای برخورد با فرزندان و موارد دیگری از این دست، پیامدهای نامطلوبی را در پی 
خواهد داشت.
دکتر پروین یداللهی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در خصوص سن مناسب فرزندآوری و باروری سالم گفته است: باروری یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی مشــترک برای هر زوج اســت و داشــتن فرزند بر اســتحکام خانواده می‌افزاید؛ اما در این میان توجه به زمان فرزندآوری، یکی از نکات مهم در باروری سالم 
است. 
وی تأکید می‌کند: سن مادر یکی از مهم‌ترین عوامل باروری سالم بوده و با افزایش سن علاوه بر کاهش شانس باروری موفق، احتمال مشکلات سلامت مادر و جنین و مشکلات دوران بارداری و هنگام زایمان افزایش می‌یابد.
او با اشاره به افزایش تأخیر در فرزندآوری در ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته ادامه می‌دهد: این امر افزایش خطر ناباروری، عوارض حاملگی و عوارض جنینی را در پی دارد و گرچه امروزه استفاده از روش‌های کمک باروری می‌تواند به بسیاری از زوجین برای فرزنددار شدن کمک کند، اما هنوز هم بســیاری از زوجین از میزان موفقیت و محدودیت‌های مربوط به روش‌های کمک باروری و افزایش خطرات ناشــی از تأخیر در فرزندآوری آگاهی ندارند.
دکتر یداللهی در این خصوص همچنین تأکید دارد که میزان باروری زوجین با سن ارتباط نزدیک دارد و اغلب قدرت باروری با افزایش سن کاهش خواهد یافت.
او افزایش سن را در کاهش تخمک‌گذاری بانوان یک عامل کلیدی می‌داند و بیان می‌دارد: زنان با افزایش سن به تدریج تأخیر در قاعدگی را به دلیل عدم تخمک‌گذاری تجربه می‌کنند. در نهایت قاعدگی‌ها به طور زیادی نامنظم می‌شوند و نهایتاً پس از گذشت زمان مشخصی به طور کامل متوقف می‌شود؛ از سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی، شاهد کاهش ذخیره تخمک هستیم که در سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی به حداکثر خود می‌رسد؛ به طوری که بانوان در حوالی سن یائسگی و پس از آن دیگر قادر به بارداری نیستند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بسیاری از بانوان، ازدواج خود را تا ۳۰ سـالگی و حتی سنین بالاتر به تأخیر می‌اندازند، بیان می‌کند: خب مسلماً ازدواج دیرتر، باروری در سنین بالاتر را رقم خواهد زد که باعث تأخیر در تولد نخستین فرزند و کاهش در تعداد فرزندان خواهد شد.
او تصریح می‌کند: درست است که امروزه وضعیت بهداشت، ســلامت و مراقبت دوران بارداری بهبود یافته، اما این امر تأثیری بر روند کاهش توان باروری مرتبط با افزایش سن ندارد؛ زیرا کاهش توان باروری یا سقط مکرری که در پی کیفیت پایین و کاهش تعداد تخمک به دلیل افزایش سن باشد، به ویژه زمانی که سن خانم‌ها به میانه تا انتهای دهه چهارم زندگی می‌رسد، بیشتر دیده می‌شود.
دکتر یداللهی افزایش سن را در میزان باروری مردها نیز مؤثر دانسته و در این خصوص می‌گوید: کیفیت اســپرم از نظر حرکت و شکل طبیعی و قدرت باروری با فزایش سن مردها دچار کاهش خواهد شد؛ به نحوی که زمان مورد نیاز برای باروری همسر در مردان بالای ۴۵ سال پنج برابر مردان ۲۵ساله است و در پدرانی که سن بالاتری دارند، شانس ابتلا به برخی بیماری‌های روانی (مانند اسکیزوفرنی) و اوتیسم و حتی احتمال مشکلات قلبی، ناهنجاری‌های اندام و باز بودن انتهای سیستم عصبی (اسپینا بیفیدا) در فرزندان بیشتر است.
وی همچنین بهترین زمان مناسب بارداری را بازه سنی ۱۸ تا ۳۵سالگی به ویژه برای بانوان می‌داند.
لازم به ذکر است که کلینیک سلامت باروری و جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته با حضور اساتید و کارشناسان سلامت باروری، در درمانگاه حضرت امام رضا(ع) در شیراز برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده‌ها پیرامون راهکارهای سلامت باروری، پذیرای مراجعان است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی