[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نیسان آبی برند شد ، روزنامه شیراز نوین

وانت نیسان، با سابقه حدود نیم قرن تولید در ایران، این روزها در تدارک حضور در بازار قاره آفریقاست. با سفر آیت‌الله رئیسی به کنیا، قرارداد تهاتر نیسان زامیاد با گوشت قرمز منعقد شد و آن‌طور که مدیرعامل سایپا عنوان کرده، قابلیت صادرات خودروهای ون «هامون» و ساینا نیز به این کشور وجود دارد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفرش به قاره آفریقا و در اولین مقصد این سفر، در پاسخ به دعوت همتای کنیایی خود وارد نایروبی (پایتخت کنیا) شد و به منظور ارتقای همکاری‌ها با مسئولان این کشور، تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرد. در دیدار تجار و بازرگانان کنیایی با رئیس‌جمهور، دو قرارداد همکاری امضا شد که یکی برای فروش نیسان زامیاد ایرانی به کنیا و دیگری برای واردات گوشت قرمز به ایران بوده است.
مجوز واردات گوشت قرمز از کنیا که پس از بررسی‌های تفصیلی سازمان دامپزشکی و صدور تأییدیه‌های بهداشتی صادر شده است، می‌تواند به تعدیل قیمت گوشت در بازار ایران کمک کند. از طرف دیگر چون واردات این محصول در ازای صادرات نیسان آبی است، می‌توان گفت هیچ ارزی از کشور برای واردات گوشت قرمز خارج نمی‌شود.
در این پیوند، «محمدعلی تیموری» مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا، اظهار داشت: اقتصاد کنیا و همسایگان با جمعیت حدود ۴۰۰میلیون نفری، بازار مناسبی برای تولیدات کشورمان است و به‌ویژه کنیا و کشورهای اطراف آن با دارا بودن اقتصادی مبتنی بر کشاورزی، پتانسیل بالایی دارند.
وی بیان‌داشت: روابط بسیار خوب با این کشورها سبب شد تا از چند ماه پیش با حمایت و راهنمایی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در کنیا، اقداماتی به‌منظور حضور پررنگ در بازار این کشور انجام شود.
تیموری با اشاره به حضور نمایندگان سایپا در نمایشگاهی در این کشور در حدود یک ماه قبل، افزود: در این نمایشگاه یک دستگاه وانت نیسان به رنگ طلایی در معرض دید عموم قرار داده شد که مردم و شرکت‌های مختلف به خوبی از آن استقبال کردند.
وی با اشاره به معرفی یک شرکت بزرگ و توانمند کنیایی توسط سفارت ایران برای انجام همکاری با سایپا در این زمینه، خاطرنشان‌کرد: با انجام مطالعات عمیق بازاریابی، متوجه شدیم وانت نیسان تولیدی زامیاد می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای بخش‌های حمل و نقل و کشاورزی در این کشور باشد.
مدیرعامل سایپا یادآوری‌کرد:‌ تُناژ بالای باربری نیسان، سهولت تعمیر و نگهداری آن، لوازم یدکی ارزان و دارا بودن لاستیک‌های کامیونتی و شاسی مناسب، این خودرو را از سایر وانت‌های رقیب حاضر در بازار کنیا متمایز می‌کند و همین مشخصه‌ها سبب شد تا استقبال خوبی را از آن شاهد باشیم، به‌طوری که حدود ۱۱هزار نفر از بازدیدکنندگان این نمایشگاه، خواهان خرید وانت نیسان 
شده بودند.
وی ادامه‌داد: این مهم سبب شد تا سفارت ایران در کنیا با شرکت‌های حمل و نقلی، کشاورزی و تجاری این کشور وارد مذاکره شود و در نهایت قرارداد با یکی از شرکت‌های توانمند این کشور منعقد شد.
تیموری با اشاره به «فرمان‌راست» بودن خودروهای حاضر در بازار کنیا، گفت: تجربه فرمان‌راست کردن خودروها نخستین بار با مونتاژ خودروی پراید در گروه سایپا حاصل شد که پس از آن با توجه به صادرات ۱۰هزار و ۸۰۰ دستگاهی وانت نیسان به پاکستان، دانش آن تکمیل شد.
وی اظهار داشت: تفاوت اصلی برای فرمان‌راست کردن این خودرو، جابه‌جایی سیستم سوخت‌رسانی آن است و انتظار می‌رود با حداقل قیمت ۱۱هزار دلاری (فوب بندرعباس) آن را به فروش برسانیم.
مدیرعامل سایپا خاطرنشان‌کرد: در گفت‌وگو با شرکت یادشده، آمادگی خود برای راه‌اندازی خط تولید وانت نیسان در این کشور اعلام کردیم که با سرمایه‌گذاری طرف کنیایی خواهد بود؛ به‌عبارتی با سرمایه‌گذاری کنیایی‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز در کشورمان ساخته و به این کشور حمل خواهد شد.
وی با اشاره به مطرح شدن تهاتر نیسان با گوشت قرمز به دلیل دشواری‌های بین‌المللی نقل و انتقال پول، ادامه‌ داد: به نظر می‌رسد با قیمت‌های فعلی وانت نیسان و گوشت این کشور، صادرات ۵۰۰ خودروی ابتدایی بتواند نیاز گوشت کشور برای تنظیم بازار را تأمین کند و پس از آن ارز مورد نیاز خود برای واردات اجزا و قطعات را طی قراردادی از وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهیم کرد.
قابلیت صادرات ون هامون و ساینا به کنیا
تیموری، همچنین به تولید ون «هامون» با ظرفیت ۱۴ نفر در گروه زامیاد اشاره کرد که روی پلتفرم وانت نیسان تولید خواهد شد و گفت: این ون که استانداردهای مد نظر سازمان ملی استاندارد ایران را پاس کرده، در نیمه دوم امسال به تولید انبوه خواهد رسید.
وی توضیح ‌داد: این ون با دو مخزن سی ان جی، پیمایشی معادل ۳۸۰ کیلومتر خواهد داشت و با توجه به زیرساخت قدیمی حمل و نقل مسافری کنیا، گرانی بنزین (لیتری ۱.۵ تا ۱.۷ دلار) و برخورداری از زیرساخت‌های مناسب ال پی جی در این کشور، برای حضور در ناوگان مسافری مورد مذاکره قرار گرفت.
مدیرعامل سایپا افزود: زیرساخت لازم برای تبدیل وانت نیسان و ون هامون سی‌ان‌جی‌سوز به ال‌پی‌جی‌سوز در مجموعه سایپا وجود دارد و باید هر دوی این خودروها را فرمان‌راست کنیم.
وی همچنین با اشاره به ضعف سیستم تاکسیرانی این کشور و کمبود خودروهای سواری، خاطرنشان کرد: ساینا سی‌ان‌جی‌سوز تولیدی سایپا سیتروئن گزینه بسیار خوبی برای کنیا خواهد بود که اگر بتوانیم طی یک سال آینده آن را فرمان‌راست کنیم، بازار خوبی در آفریقا و همچنین پاکستان خواهد داشت.
تیموری تصریح کرد: ظرفیت ساخت سالیانه ۲۰هزار دستگاه خودرو (شامل ۱۲ تا ۱۳هزار دستگاه وانت نیسان و هفت تا هشت‌هزار دستگاه ون) با راه‌اندازی خط مونتاژ در بازار کنیا وجود دارد. در عین حال به کنیایی‌ها اعلام شد چنانچه خواهان ساخت و استقرار خط رنگ باشند، دست‌کم باید تیراژ را به سالیانه ۱۰۰هزار دستگاه برسانند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی