[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

قانون‌مداری با صیانت از حقوق کارگری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
هم‌زمان با گرامیداشت هفته تأمین اجتماعی، همایشی از طرف خانه کارگر و کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان فارس برگزار شد. این مراسم صبح یکشنبه 25 تیرماه با حضور معاون استاندار فارس، رئیس خانه کارگر، مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول برگزار شد.
 حداقل‌ها برای کارگران حفظ شود
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس در این مراسم بر پاسداشت حقوق کارگری تأکید کرد.
علی راستگو با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه کشور نوعی تعرض به حقوق کارگران بوده و حقوق این اقشار در آن دیده نشده است، گفت: برخی از فصل‌های مرتبط این برنامه برخلاف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است.
وی با تأکید بر لزوم اصلاح موادی از قانون تأمین اجتماعی و قانون کار، افزود: کارگران اجرای قانون را می‌خواهند، نه اینکه در پاسخ به مطالباتشان، صورت‌مسئله را پاک کنند.
این مقام مسئول با بیان اینکه در بخشی از این برنامه حق بیمه کارگران با افزایش ٨ تا ١١درصدی دیده شده است، افزود: برنامه‌ریزان اگر نمی‌توانند همین حداقل‌ها را برای کارگران حفظ کنند، بهتر است هیچ کاری نکنند و بگذارند ما با همین حداقل‌ها ادامه دهیم. رئیس خانه کارگر استان فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی یک صندوق نیست، بلکه نیمی از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، گفت: با اطلاق صندوق به این سازمان، آن را کوچک نکنید.
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با اشاره به پیشینه شکل‌گیری سازمان تأمین اجتماعی به عنوان نخستین و قدیمی‌ترین سازمان کشور در حوزه درمانی، تأمین اجتماعی و حِرف و مشاغل گفت: منابع این سازمان بین نسلی و به مثابه حق‌الناس است.
او خواستار اصلاح نگاه‌ها به سازمان تأمین اجتماعی شد و گفت: وظیفه دولت نظارت بر سازمان تأمین اجتماعی است. لذا اصل انتخاب مدیرعامل این سازمان توسط دولت اشتباه است و باید به صورت هیئت‌امنایی اداره شود.
 دولت بدهکار صندوق بازنشستگان است
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس، رویکردهای سلیقه‌ای در حوزه سازمان تأمین اجتماعی را آفت و چالش بزرگ این سازمان دانست و گفت: دولت بدهکار صندوق بازنشستگان است و باید بدهی خود را به صورت نقدی در سال تسویه کند.
رئیس خانه کارگر فارس عنوان کرد: آنهایی که کارگران را مخل نظام و اقتصاد و برهم‌ریختن جامعه معرفی می‌کنند، خودشان با برنامه‌ریزی‌های اشتباه در همین جایگاه قرار دارند و دست به دست هم داده‌اند تا این سازمان را مانند سایر صندوق‌ها خراب کنند.
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ٩٧ درصد بانک رفاه متعلق به کارگران است اما از خصوصی‌سازی آن سخن می‌گویند، گفت: این بانک هم‌اکنون هم خصوصی است و معلوم نیست با چه رویکردی به اسم خصوصی‌سازی می‌خواهند آن را وارد بورس کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در فارس ٣٠ تا ٤٠ درصد تخت‌های بیمارستانی تحت اشغال بیماران استان‌های هم‌جوار است، گفت: دولت هیچ بودجه و اعتبار اضافی در این باره به استان نمی‌دهد.
راستگو با بیان اینکه طبق ماده ٣ قانون الزام، درمان جامعه کارگری باید رایگان باشد، گفت: در حال حاضر ٣٠٠ قلم دارویی از پوشش بیمه تأمین اجتماعی خارج شده است.
 تلاش برای حل مشکلات کارگری
در ادامه این مراسم، سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: برای حل مشکلات جامعه کارگری استان در کنار آنها هستیم تا علاوه بر ارج نهادن به تلاش‌های آنها، بتوانیم از بار مشکلاتشان نیز بکاهیم.
اسماعیل قزل‌سفلی در نشست خانه کارگر در شیراز با تأکید بر این موضوع افزود: آن دسته از مشکلات و موانع پیش روی جامعه کارگری را که قابلیت پیگیری و رفع در استان دارد، با جدیت دنبال خواهیم کرد.
وی ادامه داد: جامعه کارگری امروز با وجود مواجهه با مشکلات بسیار اما با قدرت در صحنه کار و فعالیت کشور و استان حضور دارد و هرچند نسبت به برخی ناملایمات و مشکلات گلایه‌های بحقی هم دارد، اما خط و مسیر حرکت خود را از دشمن جدا کرده است.
 نظام صدای کارگران را می‌شنود
او اظهار کرد: نظام اسلامی نیز صدای جامعه بزرگ کارگری را شنیده و همواره جامعه کارگری را پیشران حرکت اقتصاد و تولید می‌داند. سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: با وجود کاستی‌ها و مشکلاتی که جامعه کارگری با آن مواجه است، اما اقدامات و فعالیت‌هایی نیز از سوی مسئولان نظام در جهت حل مشکلات آنها انجام شده است.
قزل‌سفلی افزود: نفس تدوین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه و اینکه بخش‌هایی را به حوزه تأمین اجتماعی اختصاص دهند، اقدامی مبارک و بیانگر توجه به جامعه بزرگ و ارزشمند کارگری است. وی، با اشاره به قرار داشتن در فصل بررسی برنامه هفتم توسعه گفت: اینکه در برنامه توسعه هفتم نظام تأمین اجتماعی در حدود 10 بند به بحث تأمین اجتماعی پرداخته شده، از نقاط قوت این برنامه است. سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ابراز امیدواری کرد که با پیگیری عالمانه و دقیق مشکلات جامعه کارگری از مجاری قانونی، شاهد حل مشکلات این قشر زحمت‌کش و تزریق روحیه امید و انگیزه در میان آنها باشیم.
 رایزنی برای حمایت قانونی از کارگران
در ادامه این مراسم، مدیرکل تأمین اجتماعی استان فارس از رایزنی برای حمایت قانونی از کارگران به عنوان شریف‌ترین اقشار جامعه خبر داد. 
جلیل مرادی با بیان اینکه در دو هفته اخیر با نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی جلسات مفصلی در خصوص مواد قانونی تعریف شده، پیرامون مواد مرتبط با جامعه کارگری و تأمین اجتماعی در برنامه هفتم توسعه داشته‌ایم، گفت: معتقدیم جدای از اصلاح مواد ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و ۴۱ قانون کار باید در بحث پیمان‌ها نیز ضرایب از بین برود.
او با بیان اینکه پیرامون پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی با هماهنگی بازنشستگان جلسات متعددی در کمیسیون تلفیق داشته‌ایم، افزود: تمام تلاش‌های ما در راستای دفاع از جامعه کارگری و بازنشستگی و حرکت در مسیر تأمین منافع آنهاست.
مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی فارس یادآور شد: ما هم اعتقاد داریم باید در برنامه اصلاحاتی انجام شود و موادی که برخلاف مصالح نظام است، اصلاح شود.
 نوسازی بیمارستان شهید بهشتی و احداث بیمارستان جدید تأمین اجتماعی
مدیر درمان سازمان تأمین اجتماعی فارس نیز در این همایش با بیان اینکه فارس در بین تولیدکنندگان خدمات بهداشت و درمان ‌در رتبه دوم کشور پس از وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های درمانی در استان فارس، ناشی از مهاجرپذیری استان و مراجعه بیماران استان‌های هم‌جوار برای درمان به فارس است که باید در زمان تخصیص اعتبار به آن توجه داشت.
بهرام حسن‌شاهی با اشاره به اینکه بیمارستان جدید تأمین اجتماعی در استان فارس در کلان‌شهر شیراز ظرف ٣ تا ٤ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: این بیمارستان در سطح‌بندی بیمارستانی، به‌عنوان بیمارستان رویال قرار دارد.
او همچنین از تغییرات بنیادین در بیمارستان شهید بهشتی شیراز سخن گفت و افزود: در این بیمارستان از بهترین تجهیزات استفاده شده، اما طبیعی است که به دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان مشکلاتی نیز به وجود آید. حسن‌شاهی، کج‌سلیقگی را یکی از عوامل تعطیلی و جلوگیری از ادامه کار درمانگاه شهید رضایی دانست و گفت: برای خدمات‌رسانی بیشتر به مراجعه‌کنندگان جایگزین‌های این درمانگاه پیش‌بینی شده است.
 او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعرفه‌های پزشکی نیز بیان کرد: اخیراً اقداماتی در دستور کار قرار گرفته که تعرفه‌ها را کمی به سمت واقعیت سوق می‌دهد و اگر این اتفاق محقق شود، قطعاً می‌توانیم پزشکان متخصص زیادی را جذب کنیم. حسن‌شاهی در پایان ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی این سازمان در استان فارس را ٨٠ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: به‌جز امکانات، نیازمند پزشک هستیم که در این زمینه نیز گام‌های متعددی برداشته شده که به‌زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. وی در بخش پایانی سخنانش برخی از انتقادات مطرح‌شده را منصفانه ارزیابی کرد و خواستار هم‌افزایی برای غلبه بر مشکلات شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی