[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

محبت فراموش‌شده‌ امروز، روزنامه شیراز نوین

آیین تجلیل و تقدیر ازخدمات ارزشمند استاد ابوالقاسم فقیری، پیشکسوت حوزه پژوهش و نگارش فرهنگ عامیانه مردم شیراز و فارس و از چهره‌های مطرح داستان‌نویسی معاصر در خانه تاریخی نصیر نظام شیراز واقع در بافت تاریخی شیراز دارالعلم برگزار شد. در مراسم تجلیل از استاد ابوالقاسم فقیری، جمعی از پیشکسوتان فرهنگی شیراز در بوتیک هتل سنتی راد در محله اسحاق بیگ گرد هم آمدند تا خدمات هفت دهه نویسندگی ابوالقاسم فقیری درباره آداب و رسوم مردم فارس و فرهنگ محلی شیراز را ارج بگذارند. آنچه در ادامه می‌آید گزارشی از مراسم تقدیر از فرزند برومند شیراز و متولد ۱۳۱۶ در این شهر، استاد نکونام جناب آقای ابوالقاسم فقیری می‌باشد.
ابوالقاسم فقیری نویسنده، قصه‌پرداز و داستان‌نویس معاصر ایرانی، پژوهشگر برتر فرهنگ عامه مردم استان فارس و شیرازپژوه در آیینی که به مناسبت تجلیل از مقام ادبی و فرهنگی وی در خانه تاریخی راد(خانه تاریخی نصیر نظام) برپا شده بود با تشکر از بانیان و برگزارکنندگان این مراسم به ویژه از جناب رفیعی که میزبان این مراسم بود، اظهار داشت: خدا رحمت کند یدالله طارمی را که صفای مخصوص به خود را داشت و بانوی او هم چند مطلب به من داد که در کتابهایم آوردم؛ همچنین یاد دیگرانی که در حوزه فرهنگ عامه کار کردند.
وی گفت: در گذشته چیزی به نام محبت بود و امروز کمتر است؛ در گذشته‌های نه چندان دور اگر درکوچه‌ای عروسی بود یا مرگی اتفاق می‌افتاد همه در شادی و تلخی‌های هم سهیم و شریک بودند و این بی‌تفاوتی امروز مردم به هم خیلی وحشتناک است.
نویسنده کتب جالب معرفی شیراز که به روایت حکایت‌ها و لهجه‌ها و مثل‌های شیراز می‌پردازد، افزود: از همسر و دو دخترم که به پای من تا به امروز آمدند تشکر می‌کنم و در این روزها که پیری رنجم می‌دهد کتاب خاطرات ابراهیم گلستان و آثار دیگران را که چاپ شده را برایم می‌خوانند، یادی کنم از برادران بهروزی در کازرون هم علی‌نقی و هم محمد جواد بهروزی و محمد مهدی مظلوم‌زاده و  مرحومان زیانی و طارمی و ابوالقاسم انجوی‌نژاد شیرازی، دکتر صداقت کیش، وکیلیان و صادق همایونی، حسین خدیش و دیگران که دیگر در بین ما نیستند یا از افراد پژوهشگر فرهنگ عامه از جمله در ارسنجان حبیب رحیمی و همسرش و محمدرضا آل ابراهیم در استهبان یاد کنیم که برای فرهنگ عامه خیلی زحمت کشیدند؛ انجوی شیرازی خیلی حق به گردن ما دارد.
پیشکسوت فرهنگی شیراز در ادامه خاطر نشان کرد: در سال ۴۲ به صورت جدی  در برنامه فرهنگ مردم در رادیو به نغمه‌های محلی و افسانه‌های مردم پرداختم که محمد کشاورز، نویسنده و داستان‌نویس خوبمان به این مسائل و فعالیت‌های فرهنگی بنده در قالب یک داستان اشاره داشته است. دکتر مژده شیرازی، استاد بزرگ دانشگاه هم به بنده و برنامه فرهنگ مردم که از رادیو پخش می‌شد و شنونده زیاد داشت، عنایت ویژه داشتند.
*عشق به نگارش درباره شیراز را  در دل و جانم سرشته‌اند
وی با بیان خاطراتی از دوران خدمت خود در اداره کل فرهنگ و هنر فارس و ذکر خیری از ناصر کجوری، مدیرکل وقت این اداره کل گفت: کجوری مردی بسیار بزرگ و ارزشمند و بانی کارها و اقدامات فاخری بود و به من محبت بسیار داشت؛ روزی به من گفت استاد فرزاد که استاد بزرگ ادبیات بود را شما با کارتان به گریه انداخته‌اید! گفتم چرا و چطور؟ گفت که داشتید قصه مادر می‌گفتید و او در حین قصه گفتنتان سخت گریه می‌کرد.
 ابوالقاسم فقیری تصریح کرد: مردم اهل عاطفه و سرشت پاکند و ما باید به پرورش روح و استعداد فرهنگی مردم بپردازیم؛ در روزنامه خبر جنوب به پیشنهاد آقای رومی صفحه فرهنگ‌ ولایت را ایجاد کردیم که مورد توجه قرار گرفت و امروز اگر دو روزنامه خبر جنوب و عصرمردم و دیگر نشریات، مورد توجه مردم است به خاطر ارسال مقالات مردم در زمینه فرهنگ مردم و چاپ آنها در این دو روزنامه بود. فعال فرهنگی شیراز همچنین اظهار داشت: گذشته از شیراز و فارس از بهبهان و اصفهان و دیگر نقاط کشورمان برای صفحه ولایت در خبر جنوب و کشکول در عصر مردم مطالبی به دستم می‌رسید. دو سه جلد کتاب قصه دارم  و با عروسی در فارس، آداب و رسوم مردم فارس و قصه‌های مردم فارس در سه جلد، متل‌ها و ضرب‌المثل‌هایی در فارس و آداب و رسوم نوروز در شیراز و ...که مجموعاً ۲۷ کتاب دارم و تنها از یک‌ کتاب حق‌التألیف گرفته‌ام و نمی‌دانستم که حق‌التألیف چیست و از آن به بعد هم همه کارهایم از سر دل‌مشغولی و عشق و علاقه بوده است.
این فعال مطبوعاتی تأکید کرد: کار فرهنگی و هنری کار عشق و نوعی فداکاری است؛ عشق به نوشتن و تحقیق در دل و جان و در سر آدم‌هایی است که وجودشان را با قلم و کتاب سرشته‌اند و چنین افرادی از کارشان دست‌بردار هم نیستند؛ عشق به نگارش درباره فرهنگ عامه شیراز و فارس را گویی در دل و جانم سرشته‌اند.
در این مراسم همچنین آقایان کورش کمالی سروستانی، سیروس رومی، محمد عسلی‌،محمد کشاورز، هنرمند، پگاه راد، سلمانی و خانم دودمان به سخنرانی و غلامعلی خوشبخت، مریم دانشفرد، حمید حفیظ و ندا دالوند به قرائت شعر هایی از شعرای شیراز پرداختند. 
اجرای موسیقی زنده و واسونک‌خوانی شیرازی، اهدای هدیه‌ای فرهنگی از سوی مدیریت مجموعه گردشگری راد(هتل بوتیک سنتی راد)و عکس یادگاری با استاد ابوالقاسم فقیری داز دیگر برنامه‌های شب به یاد ماندنی تجلیل از نویسنده مطرح فرهنگ عامه فارس بود. لازم به یادآوری است مجموعه برنامه‌های فرهنگی شاهدان شیراز و دورهمی‌های مشاهیر علم و فرهنگ و هنر و پیشکسوتان حوزه‌های مختلف از علوم و فنون گوناگون از بهار ۱۴۰۲ در بوتیک هتل سنتی راد در بافت تاریخی شیراز برگزار شده و می‌شود؛ مهمترین هدف این برنامه‌ها یاد کردن از گذشته تاریخی و فرهنگی شیراز و معرفی مفاخر گوناگون هنری و فرهنگی، ادبی و اجتماعی کلانشهر شیراز است؛ برنامه‌هایی کاملاً فرهنگی در جهت کمک به رونق گردشگری شهری و کسب و کارهای رایج در این شهر که امید است بازخوردها و نتایج مثبت آن شامل همه ساکنان شیراز جنت تراز و دارالعلم ایرانی گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی