[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

ایمن‌سازی محلات با آتش‌نشان داوطلب، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
آیین رونمایی از طرح بام با هدف جذب آتش‌نشانان داوطلب و قدردانی از بانوان آتش‌نشان برگزار شد. این مراسم شامگاه دوشنبه ۲۶ تیرماه با حضور رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای شهر شیراز، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری شیراز، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در سالن همایش‌های شهر برگزار شد.
 ارج‌نهادن بر فعالیت‌های آتش‌نشانان داوطلب
شهردار شیراز در این مراسم تلاش‌های آتش‌نشانان را ارج نهاد. محمدحسن اسدی اظهار داشت: خیلی از اتفاقاتی که با آن مواجه می‌شویم، دلیل آن عدم آگاهی و آموزش ندیدن است. وی با اشاره به اینکه در بخش‌های مختلف این عدم آگاهی وجود دارد، یادآور شد: امروز برای ورود به مترو یا اتوبوس حمل و نقل عمومی هزینه‌ای که توسط شهروندان پرداخت می‌شود، 10 درصد هزینه تمام‌شده نیست؛ درحالی که هزینه ورود هر نفر به مترو 20هزار تومان و اتوبوس بیش از 15هزار تومان است که شهرداری پرداخت می‌کند. اسدی خاطرنشان کرد: یک متر مترو حدود دومیلیارد تومان و هزار متر آن 2هزار میلیارد تومان است.شهردار شیراز با بیان اینکه یک دستگاه نردبان بالابر آتش‌نشانی نزدیک 2میلیون یورو و یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی بیش از 100میلیارد تومان است، بیان کرد: این در حالی است که تهیه این دستگاه‌ها فرایند سختی دارد و این‌ها هزینه زیادی برای شهر دارد. شهردار شیراز با اشاره به اقدامات خیران در بخش‌های مختلف به واسطه شرایط مالی مناسب، گفت: در این شرایط فرد ممکن است بخشی از اموال را صرف کار خیر کند و دستگاه آتش‌نشانی، مدرسه، سالن ورزشی و... بسازد، اما حضور شما داوطلبان هم به‌عنوان نیروی داوطلب مصداق کار خیر است.اسدی تصریح کرد: قدرت جوانی و نشاطی که در داوطلبان آتش‌نشان است، قابل‌بازیابی نیست و در اوج توانایی، هیجان و عشق به محله و مردم هستند که این مصداق کار خیر و داوطلبانه است. وی افزود: حضور آتش‌نشانان داوطلب بر اساس عشق و علاقه است که نقش‌آفرینی در جامعه دارند و باید قدر این انگیزه و نیروی جوانی را دانست. شهردار شیراز تصریح کرد: قدرت جوانی را باید قدر دانست و داوطلبانی که وارد این عرصه خیرخواهانه و مردمی شده‌اند، ایثار و ازخودگذشتگی دارند. اسدی با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری توسعه فرهنگ شهروندی و آموزش شهروندی است، یادآور شد: در حوزه آتش‌نشانی، مدیریت پسماند و... ردیف‌های بودجه‌ای برای توسعه آموزش شهروندی داریم و وظیفه شهرداری در مسئله فرهنگی نیز همین است. وی گفت: بیش از 95 درصد وظیفه شهرداری اگر می‌خواهد هزینه و وقت بگذارد، بایستی برای همین کار باشد؛ چراکه داوطلب آتش‌نشانی وقتی به اطرافیان خود آموزش می‌دهد، دیگر موارد مانند جمع‌آوری زباله، استفاده درست از امکانات و خدمات و... را هم آموزش می‌دهد و در کنار خود جنبه‌های دیگر آموزشی را دارد. وی خاطرنشان کرد که این اقدام را ارج می‌نهم و قدردان هستم و در راستای استمرار و توسعه فعالیت‌های داوطلبانه از شما حمایت می‌کنم.
 بهره‌مندی از توان بانوان در مدیریت بحران
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این آیین با اشاره به توانمندی بانوان و نقش آنان در مدیریت بحران و اینکه مرکز ثقل خانواده بانوان هستند، گفت: در هر حوزه‌ای که بانوان آموزش ببینند، این انتقال آموزش هم به فرزندان صورت می‌گیرد و هم به همسر و بقیه اعضای خانواده؛ به‌ همین دلیل بانوان را مخاطب طرحی قرار دادیم تا بتوانیم آموزش خدمات ایمنی و آتش‌نشانی را فراگیر کنیم.
افسانه خواست‌خدایی با بیان اینکه طرحی را در حوزه‌ آموزش شهروندی برای بانوان در نظر گرفتیم که در سطح محلات برگزار شود، افزود: برای این طرح که «بام» نام‌گذاری شده است، از سال گذشته ردیف بودجه در کمیسیون سلامت محیط‌زیست و خدمات شهری مصوب شد تا بانوان محلات تحت آموزش خدمات ایمنی و آتش‌نشانی قرار بگیرند. وی با اشاره به وجود ۱۷۶ محله در شیراز گفت: در هر محله چهار بانو در حوزه‌ خدمات ایمنی آتش‌نشانی و موضوعاتی که ضرورت یک خانواده در حوزه‌های بحران را ایجاد می‌کند، آموزش می‌بینند. خواست‌خدایی این طرح را در سطح کشور بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: طرح بام همکاری مشترکی از معاونت برنامه‌ریزی کمیته‌ خانواده و بانوان و سازمان آتش‌نشانی است که طبق بررسی‌های انجام شده، چنین طرحی که آموزش همگانی برای بانوان کل شهر باشد، در سطح کشور انجام نشده و این امر بی‌نظیر است. عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه بانوان محلات پس از آموزش خدمات ایمنی گواهی‌نامه دریافت می‌کنند، افزود: بانوان بعد از آموزش در سطح یک مربی هستند که می‌توانند به افراد دیگر محله آموزش ایمنی و آتش‌نشانی داشته باشند و افراد را با مدیریت در بحران‌ها آشنا کنند. خواست‌خدایی این آموزش‌ها برای بانوان رایگان عنوان و اظهار کرد: در مرحله اول استقبال بسیار خوبی برای ثبت‌نام آموزش داشتیم که فعلاً سعی کردیم از بانوان یاوران شورا، خبرنگاران، بانوان دانشگاهی و حوزه و فعالان اجتماعی در محلات ثبت‌نام کنیم. رئیس کمیته بانوان و خانواده شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه ۷۰۴ بانو تحت آموزش قرار می‌گیرند، افزود: در این طرح که برای اولین بار در شیراز اجرا می‌شود، شاهد یک آموزش همگانی در حوزه‌ ایمنی و خدمات آتش‌نشانی هستیم. خواست‌خدایی گفت: کلاس‌های آموزشی بر اساس استاندارد سازمان آتش‌نشانی در سطح‌های مختلف برگزار می‌شود که افرادی که آموزش می‌بینند، ابتدا آموزش مقدماتی و سپس در مراحل بعد آموزش‌های تکمیلی را فرا خواهند گرفت.وی در پایان عنوان کرد: علاوه بر اینکه بانوان در سطح محلات می‌توانند به افراد آموزش دهند، در فرهنگ‌سراها و باغات بانوان نیز تیم‌هایی برای آموزش به بانوان مستقر می‌شود تا این آموزش همگانی و فراگیر شود.
 آتش‌نشانان باید تبدیل به یک لشکر شوند
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری شیراز نیز در این برنامه گفت: داوطلبان آتش‌نشان باید تبدیل به یک لشکر شوند تا در این شهر ایمنی کامل برقرار شود. غلامرضا غلامی با اشاره به حادثه تلخ آتش‌سوزی فرصت شیرازی و مرگ سه کودک، عنوان کرد: آموزش می‌توانست جان این کودکان را نجات دهد؛ چون آموزش لازم ندیده بودند، کودکان را به طبقه بالا برده بودند تا از آتش در امان باشند؛ اما نمی‌دانستند دود به طبقه بالا می‌رود و همین موضوع دلیل این حادثه تلخ شد. وی با بیان اینکه گسترش آتش‌نشانان داوطلب سبب نجات جان افراد بیشتری می‌شود، تأکید کرد: در این ایام محرم و حضور در تکیه‌ها می‌توان جلوی خیلی از اتفاقات را گرفت و گسترش چنین برنامه‌هایی می‌تواند سطح ایمنی جامعه را افزایش داد و از اتفاقات تلخ پیشگیری کند.
 زمان طلایی حوادث را دریابیم
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه برای جمع‌کردن نیروهای آتش‌نشانی نیازمند یک سالن چندهزارنفری هستیم، گفت: شاهد حوادث زیادی در سطح شیراز هستیم که می‌توان با همت و کمک آتش‌نشانان داوطلب این بحران‌ها را مدیریت کرد. هادی عیدی‌پور ادامه داد: حدود دو ماه قبل شاهد یک آتش‌سوزی در بلوار فرصت شیرازی بودیم که در این رخداد جان ۳ کودک از بین رفت که اگر در لحظات نخست اقداماتی انجام شده بود، شاهد این حادثه تلخ نبودیم. وی با اشاره به برگزاری آموزش برای اهالی رسانه، عنوان کرد: ما شاهد حوادث تلخی در کشور مانند سیل شیراز در سال ۹۸، زلزله بم، زلزله کرمانشاه و... بودیم. برای اینکه شاهد کاهش خطرات ناشی از این حوادث باشیم، باید نکاتی را رعایت کنیم. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها از آشپزخانه شروع می‌شود که با آموزش خانواده‌ها می‌توان از بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد. رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با بیان اینکه بیشترین تعداد داوطلبان آتش‌نشانی با چهارمیلیون نفر در دنیا در ژاپن فعالیت دارند، گفت: باید برای مدیریت حوادث آماده باشیم که آتش‌نشانان داوطلب در زمان ابتدایی و طلایی حادثه باید به حادثه‌دیدگان کمک کنند. وی ادامه داد: آتش‌نشانان داوطلب ممکن است اولین نفراتی باشند که در محل حادثه حاضر می‌شوند که در صورت کنترل وضعیت توسط این افراد، ممکن است دیگر نیاز به حضور آتش‌نشانی و اورژانس نیز نباشد.
عیدی‌پور با بیان اینکه خیلی از آتش‌سوزی‌ها با جرقه، شمع و... شروع می‌شود، گفت: در صورت آموزش همگانی می‌توان جلوی بسیاری از آتش‌سوزی‌های بزرگ را گرفت. وی اضافه کرد: فدراسیون جهانی آتش‌نشانان داوطلب با ۱۳۸ عضو فعالیت دارد که باید تلاش کنیم کشور ما نیز به عضویت این نهاد درآید. وی خطاب به حاضران گفت: ۷۰۴ آتش‌نشان داوطلب در این محل حضور دارند که باید هرکدام چهار نفر را به این گروه اضافه کنند؛‌ ما به‌ازای هر آتش‌نشان باید پنج آتش‌نشان داوطلب نیز داشته باشیم تا بتوانیم جان شهروندان را نجات دهیم و در شیراز حداقل به فعالیت سه‌هزار و ۵۰۰ آتش‌نشان داوطلب جدید نیاز است.عیدی‌پور ادامه داد: بانوان جامعه هدف بزرگی برای جذب به عنوان آتش‌نشان داوطلب هستند؛ زیرا این قشر در بعضی موارد به‌جای کنترل حادثه و به دلیل عدم آموزش شروع به فریادزدن می‌کنند که در صورت آموزش، آنها در زمان طلایی می‌توانند خیلی کمک‌کننده باشند. از این رو بانوان آتش‌نشان داوطلب به عنوان سفیران و مدرسان در محلات معرفی خواهند شد.
 جذب زنان آتش‌نشان در ۱۷۶ محله کلان‌شهر شیراز
بر اساس این گزارش، گفتنی است طرح بام با هدف آموزش بانوان و جذب زنان آتش‌نشان داوطلب در ۱۷۶ محله کلان‌شهر شیراز و ارتقای سطح ایمنی و پیشگیری از حوادث ناگوار و آتش‌سوزی آغاز شد. با رونمایی از این طرح اولین گام عملی برای آموزش و جذب آتش‌نشانان داوطلب در شیراز برداشته شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی