[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

قهوه ترک»؛ سختی‌ کار در کشتی تفریحی و هزینه بالای سفر به ترکیه، روزنامه شیراز نوین

تصویربردار سریال «قهوه ترک» از چالش‌های ساخت این سریال شبکه نمایش خانگی در کشور ترکیه گفت. او در عین حال از تجربه همکاری با علی‌رضا امینی، کارگردان «قهوه ترک» و تیم سریال با تمام دشواری‌ها ابراز خرسندی و رضایت می‌کند. به گزارش ایسنا، محمد رسولی، تصویربردار سریال در حال پخش «قهوه ترک» با اشاره به همکاری‌اش به‌عنوان مدیر تصویربرداری در این سریال توضیح داد: حضورم در این پروژه بسیار تصادفی و در کمتر از یک هفته اتفاق افتاد. البته از قبل در جریان قصه کار بودم و فیلم‌نامه برایم جذاب بود به علاوه کار کردن در شهر زیبای استانبول که برای هر فیلم‌برداری وسوسه‌انگیز است.
بزرگترین چالش «قهوه ترک»
وی درباره بزرگترین چالشی که در زمان تصویربرداری سریال با آن مواجه بودند، اظهار کرد: ما به واسطه محدودیت‌هایی که در تأمین تعداد افراد گروه تصویربرداری در کشور ترکیه داشتیم، مجبور بودیم با یک تیم حداقلی کار را پیش ببریم و این شرایط کار را برای همه سخت می‌کرد؛ این موضوع متعاقباً در طولانی‌مدت انرژی ما و تیم تصویربرداری را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، اما به واسطه گروه خوبی که همدلانه و باانگیزه برای ارتقای سطح کیفی کار کنار هم جمع شده بودند، بار سختی‌های کار کمتر احساس می‌شد.
رسولی با اشاره به اینکه در روند تولید امکان اجرای ۱۰۰ درصد برنامه‌ طراحی شده وجود ندارد، گفت: سینما یک امر گروهی و جمعی است و مؤلفه‌های زیادی در شکل‌گیری آنچه در نهایت جلوی دوربین اتفاق می‌افتد و ثبت می‌شود، تأثیر دارد. گاهی اوقات اتفاقاتی می‌افتد که مجبور به برنامه‌ریزی مجدد یا تصمیم در لحظه هستید. این اتفاق به ‌ویژه در سینمای ایران که معمولاً تسلیم قضا و قدر است، دور از ذهن و ناآشنا نیست.
سختی‌های کار در کشتی تفریحی
تصویربردار سریال «خونسرد» و «کرگدن» در ادامه ایران را بهشت فیلم‌سازی عنوان کرد و ادامه داد: در کشور ترکیه به واسطه تولید بالای سریال، فیلم‌سازی تبدیل به یک صنعت درآمدزا شده است و تقریباً همه جای استانبول با این مقوله آشنا هستند و متعاقباً بابت هر کمکی چشم‌داشت مالی دارند، اما در ایران به این شکل نیست و شما در اکثر مناطق با نهایت همکاری مردم مواجه می‌شوید.
او درباره سکانس‌هایی که در کشتی تفریحی تصویربرداری شده بود، توضیح داد: همان‌طور که گفتم در ترکیه امکان دخل و تصرف در لوکیشن‌ها نشدنی و یا با هزینه بالا همراه بود به همین دلیل مجبور بودیم در اغلب مواقع تسلیم شرایط حاکم باشیم، لاجرم این الگوی اولیه من در بحث نورپردازی غالب صحنه‌ها شد. 
رسولی خاطر نشان کرد: کار کردن در یک کشتی در حال حرکت، آن‌هم در سرمای زمستان با بادهای دریای ترکیه همه را خسته و کلافه کرده بود، با این‌حال برای تصویربرداری سکانس‌های کشتی تفریحی به واسطه ابزاری که در اختیار داشتیم به آنچه مدنظرم بود، رسیدیم.
وی با اشاره به چندین ماه حضور تیم «قهوه ترک» در کشور ترکیه هم اظهار کرد: «قهوه ترک» اولین سریال ایرانی است که حدود ۹۰ درصد آن در خارج از کشور تهیه شده که به لحاظ امر تهیه و تولید کار عظیمی است؛ این تجربه دوری از خانواده و تغییر روند معمول زندگی تجربه عجیبی برای ما بود که در درازمدت بار روانی زیادی برای گروه داشت.
همیشه حق با مردم است 
این تصویربردار درباره نتیجه کلی کار نیز عنوان کرد: ما آثار نمایشی را برای مخاطب عام تولید می‌کنیم؛ قطعاً همیشه حق با آنهاست و رضایت آنها شرط نتیجه مطلوب تولید یک اثر به شمار می‌آید. من همیشه هنگام حضور در یک پروژه اول به مخاطب و آنچه او دوست دارد، فکر می‌کنم. 
رسولی در پایان با ابراز خشنودی از تجربه همکاری با کارگردان «قهوه ترک» هم گفت: علی‌رضا امینی را به واسطه آثار سینمایی‌اش می‌شناختم و همکاری با او در این پروژه برایم بسیار لذت‌بخش و خوشحال‌کننده بود.
گفتنی است، سریال «قهوه ترک» به کارگردانی علی‌رضا امینی و تهیه‌کنندگی محمد شایسته، چهارشنبه هر هفته ساعت هشت صبح از پلتفرم فیلم‌نت عرضه می‌شود.
در خلاصه داستان این سریال چنین آمده است: «تو از حال دل من دیگه با‌خبری، بی من می‌خوای غمتو به کجا ببری. بسته شده چمدون سفر…».
حامد بهداد، سارا رسول‌زاده، امیر جعفری، مجتبی پیرزاده، محمد ولیزادگان، امیر نوروزی، بهاره کیان‌افشار، شاهرخ فروتنیان، عرفان ناصری، فرید سجادی‌حسینی، پیام احمدی‌نیا، ایپک تن الجای، سلطان ساروهان و مهمت پولات در سریال «قهوه ترک» نقش‌آفرینی کرده‌اند. 
فیلم‌نامه «قهوه ترک» را هم محمد رضایی‌راد براساس طرحی از نغمه ثمینی و محمد رضایی‌راد نوشته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی