[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پخش زنده مسابقات به بهبود زیرساخت‌ها منجر می‌شود، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش 
تلویزیون این روزها و شب‌ها به پخش سطح پایین‌ترین رقابت‌های فوتبال در سطح جهان مبادرت کرده است، اما حاضر نیست یک مسابقه از فوتبال پایه یا لیگ‌های دسته 2 یا 3 کشور را به صورت زنده حتی از شبکه‌های کم مخاطب‌تر خود، روی آنتن ببرد!
این در حالی است که این رقابت‌ها مخاطبانی به مراتب بیشتر از دیدارهای دوستانه این روزها یا مسابقات لیگ کشور آرژانتین دارند. به نظر شما چند نفر در هفته اخیر به تماشای رقابت ریسینگ کلاب و روزاریو سنترال نشستند؟ دیداری که یکشنبه شب به صورت زنده از شبکه ورزش پخش شد! این مسابقه چه جذابیتی برای کدام فوتبال دوستی دارد؟ و عایدی آن برای فوتبال یا حتی صداوسیمای کشورمان چیست؟
اما بدون شک پخش رقابت‌های فوتبال پایه یا مسابقات کشوری بزرگسالان در رده‌هایی به‌جز لیگ برتر، می‌تواند هم مخاطبان زیادی را پای تلویزیون بنشاند و هم فواید زیادی برای همه خواهد داشت.
در این ارتباط با رئیس سازمان لیگ سه فوتبال کشور گفت‌وگویی داشتیم و او از اقدام جهت برقراری ارتباط با صداوسیما جهت پوشش رقابت‌های این لیگ خبر داد.
حسین ایوبی به شیرازنوین گفت: ما از حضور رسانه‌ها در مسابقات استقبال می‌کنیم و می‌دانیم هر آنچه توسط خبرنگاران و عکاسان منتشر می‌شود، به پیشبرد اهدافمان کمک می‌کند. به خصوص برای مسابقاتی مثل لیگ سه که نظارت کمتری روی آن وجود دارد، حضور خبرنگاران و عکاسان خبری بسیار ارزشمند است.
وی همچنین از رایزنی جهت پوشش زنده رقابت‌های فوتبال در صداوسیما خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در دستور کارمان قرار داد، این است که مسابقات لیگ سه از شبکه افق پخش شود؛ ما این دستور العمل را داریم پیش می‌بریم و در طرحمان، بحث درآمدزایی هم گنجانده شده است.
رئیس سازمان لیگ دسته سوم فوتبال کشور افزود: ما در طرحی که به صداوسیما ارائه کرده‌ایم، گفته‌ایم که این ارگان هرچه تبلیغات دارد بیاورد و تیم‌ها هم اگر اسپانسری سراغ دارند، بیاورند تا کمک کند. از درآمدهای حاصل از پخش تلویزیونی، 60 درصد به تیم میزبان تعلق بگیرد، 35 درصد به صداوسیما و 5 درصد باقی‌مانده هم صرف اموری مانند هزینه‌های داوران، آمبولانس و هزینه‌های جاری شود. برای سازمان لیگ هم هیچ سهمی در نظر نگرفته‌ایم.
ایوبی گفت: خیلی دوست داریم که مسابقات توسط مردم و علاقه‌مندان دیده شود؛ اگر این مسابقات دیده شود، خیلی از فسادها هم جمع می‌شود. ضمن اینکه خیلی از شرکت‌ها و کارخانجات در استان‌های مختلف، می‌آیند که اسپانسر رقابت‌ها شوند. در ادامه ممکن است شهرداری، استانداری و فرمانداری‌ها هم برای کمک به فوتبال وارد گود شوند، چون دیده می‌شوند.
او در پاسخ به این سؤال که این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد و چقدر امیدوارید به نتیجه برسد، گفت: چند جلسه خیلی خوب داشته‌ایم و پیشنهاد ما برای صداوسیما هم وسوسه‌انگیز بوده است. شبکه‌ای مثل افق برای صداوسیما فقط هزینه دارد، اما به خاطر انجام یک سری وظایف، باید به فعالیت خود ادامه دهد؛ بنابراین طرحی که ما داریم به درآمدزایی چنین شبکه‌ای هم کمک شایانی خواهد کرد.
متولی برگزاری مسابقات لیگ سه، نکته جالبی را هم در خصوص نحوه تزریق پول‌ها به تیم‌ها عنوان می‌کند: در صورتی که طرح ما به مرحله نهایی برسد، درآمد تیم ها با نظارت کامل سازمان لیگ و به صورت هدفمند به آنها تزریق خواهد شد؛ به این شکل که درآمد حاصل از پخش تلویزیونی، باید ابتدا صرف زیرساخت‌ها و رفع نواقص استادیوم‌ها شود. در ادامه نیز باید تسویه‌حساب‌های مالی با بازیکنان و طلبکاران انجام شود. ضمن اینکه تا 5 سال از تیم‌ها آکادمی حرفه‌ای می‌خواهیم و اگر خدا بخواهد و عمری باقی باشد، حتماً این کارها انجام خواهد شد.  نخستین هدف ما هم درست شدن زمین‌هاست چون یکی از بزرگترین معضلات لیگ سه، وضعیت بد چمن‌های ماست.
صحبت‌های مسئول مسابقات لیگ دسته سوم فوتبال کشور، بسیار امیدوارکننده است و جا دارد که صداوسیما نیز گام مثبتی جهت تحقق این طرح بردارد. پخش زنده مسابقات بی‌تردید به افزایش کیفیت، افزایش نظارت، افزایش درآمد و در نهایت رونق فوتبال کشور خواهد انجامید. 
ضمن اینکه همه چیز را هم نباید مختص فوتبال دانست و پخش زنده رقابت‌های رشته‌هایی که تا‌کنون کمتر دیده شده‌اند، می‌تواند مخاطبان زیادی را دوباره پای تلویزیون بنشاند و ریزش شدید سال‌های قبل نیز برای رسانه ملی جبران شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی