[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

نقشه مهندسی فرهنگی استان‌هابودجه گرفت ، روزنامه شیراز نوین

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصد‌ویکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور از اختصاص بودجه جدید برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان‌ها خبر داد. به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در ادامه افزود: امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اراده‌ای جدی وجود دارد که از طریق شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها بودجه‌های خاصی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی تخصیص داده شود و جلسات متعددی نیز برای این امر برگزار شده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: برای ۱۲ استان که در آنها نقشه مهندسی فرهنگی رونمایی شده تا پایان تابستان بودجه‌ اولیه اختصاص داده می‌شود.
وی در بخش دیگری از این جلسه به اهمیت استان‌های آذری‌زبان در فرهنگ کشور اشاره کرد و افزود: علاوه بر اقدامات صورت‌گرفته برای استان آذربایجان، بنیاد ادب و فرهنگ نیز در نظر گرفته شده تا به صورت هیئت امنایی از سوی نمایندگان ۴ استان آذربایجان شرقی  و غربی، اردبیل و زنجان به ریاست وزیر فرهنگ اداره می‌شود.
اسماعیلی با بیان اینکه آذربایجان نقشی محوری در حوزه تمدنی ایران دارد، تصریح کرد: حوزه تمدنی ما در این منطقه تا قفقاز شمالی امتداد دارد و به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود. شهر تبریز در واقع مرکز فرهنگی هنری منطقه آذربایجان، قفقاز جنوبی و شمالی محسوب می‌شود و بخش مهمی از همسایه‌های غربی ایران تحت تأثیر این مرکز فرهنگی هستند.
وی گفت: تبریز مرکز رشد و نمو بزرگان ادبیات ایران است که به فرموده مقام معظم رهبری در کنار زبان محلی خدمت بی‌بدیلی به زبان و ادبیات فارسی کرده‌ است. رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب نیز فرمودند که مهم‌ترین خدمت را به زبان فارسی شعرا و ادبای ترک زبان کردند.
وزیر فرهنگ افزود: وزارت فرهنگ برنامه‌های جدی برای استان آذربایجان در نظر گرفته است و از همه برنامه‌هایی که حاصل تأیید شورای فرهنگ عمومی آذربایجان باشد حمایت می‌کند.
در بخش دیگری از این جلسه، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز فرهنگ را روح و کالبد هر جامعه انسانی و سرچشمه باورها و ایمان مردم و زندگی روزمره آنها توصیف کرد و گفت: تاریخ و تجربه‌های گذشته نشان داده که جدایی علم و ایمان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورده است. ایمان را در کنار علم باید شناخت، زیرا ایمان در روشنایی علم از خرافات مصون خواهد ماند.
آیت‌الله سید محمدعلی آل‌هاشم افزود: امروز جامعه بشری به حقیقت این مسئله دست یافته که علمِ محض به پایان رسیده و خلاء معنوی و آرمانی جامعه را تهدید می‌کند. بعضی‌ها می‌خواهند این خلاء را با فلسفه و ادبیات و هنر پر کنند، ولی غافل از اینکه ادبیات و هنر، روح و جاذبه خود را از مذهب گرفته است.
وی تأکید کرد: محتوای ادبیات عرفانی ما ناشی از تفکر اسلامی است؛ دستیابی به زیست فرهنگیِ شایسته در عرصه‌ای با حضور ارزش‌ها، نگرش‌ها و الگوهای رفتاری و زندگی در جامعه انسانی میسر است.
امام جمعه تبریز با اشاره به اهمیت وجود شورای فرهنگ عمومی در استان‌ها به ارائه گزارشی کوتاه از وضعیت این شورا در استان آذربایجان شرقی پرداخت و گفت: برای اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها بودجه‌هایی پیش‌بینی شده است که تخصیص اعتبار آن ضروری است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: از اواخر سال ۱۴۰۱ به منظور رصد شاخص‌ها و مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان پس از تهیه و تصویب شیوه‌نامه، کارگروه رصد این شورا با ۶ کمیته تخصصی تشکیل شد و این کمیته‌ها با عضویت اشخاص حقیقی و حقوقی در حال ارزیابی چگونگی اجرای مصوبات است.
در ادامه این جلسه، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز با اشاره به طرح پیشنهادی تغییر ساعات کاری در فصول مختلف سال و همچنین تغییر تعطیلی آخر هفته، گزارشی از این طرح پیشنهاد‌شده در مجلس ارائه کرد و اعضای شورای فرهنگ عمومی درباره ابعاد مثبت و منفی آن اظهار نظر کردند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی