[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

تجلی فرازهای عاشورایی در میدان نوستالژی، روزنامه شیراز نوین

به باور شهردار منطقه 2 شیراز، اجرای پروژه‌های فرهنگی از نیازهای ضروری جامعه است و باید به موازات پیشبرد طرح‌های عمرانی در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرند. این روزها، منطقه 2 شهرداری شیراز در آستانه ماه محرم رنگ و بوی فاخر عاشورایی به خود گرفته است؛ از میادین و محورهای اصلی این منطقه که به رنگ سیاه عزا و سرخ‌فام درآمده‌اند تا موکب ساختمان شهرداری که انس و الفت حسینی در آن مستور است و می‌توان شور عاشورایی را در آن حس کرد. اهمیت این فعالیت‌ها زمانی پررنگ‌تر می‌شود که به صورت داوطلبانه و جهادی از سوی کارکنان منطقه انجام می‌شود.
 گسترش معنویت در پرتو شور حسینی
در همین راستا، مهندس محمد مقدس‌زاده از عمل به تأکیدات شهردار کلان‌شهر شیراز و شورای اسلامی شهر به منظور گسترش معنویت در جامعه به مناسبت‌های آیینی و مذهبی خبر داده و می‌گوید: در آستانه ماه محرم تصمیم گرفتیم تا با برنامه‌ریزی مدون و به صورت زیرساختی نسبت به برپایی آیین‌های مذهبی همت گماریم. او در همین رابطه گفت: خدمتگزاران مردم در شهرداری منطقه 2 برای اولین بار نسبت به ایجاد فضای شور و حال حسینی در میدان امام حسن(ع) (فخرآباد)، میدان بهار، میدان کوزه‌گری و سایر میادین مهم اقدام کرد‌ه‌اند که این رویکردهای فرهنگی و هنرمندانه چشم‌انداز شهری را در نقاط مختلف این منطقه تحت تأثیر قرار داده و با استقبال آحاد جامعه روبه‌رو شده است. وی در این رابطه افزود: میدان بزرگ امام حسن مجتبی(ع)در یکی از قسمت‌های کهن منطقه 2 شهرداری شیراز واقع شده که به مناسبت محرم با طراحی ویژه و بهره‌گیری از 50 علم عاشورایی و المان محرم شور و حال حسینی به خود گرفته است.
 فضاسازی در میدان نوستالژی شیراز
او با اشاره به این موضوع که برای آماده‌سازی فضای حسینی در میدان امام حسن(ع) از داربست‌هایی که چشم‌انداز شهری را مخدوش می‌کنند، استفاده نشده، اظهار داشت: علم‌ها و بیرق‌های چوبی برای مردم شیراز حس و حال نوستالژی مطلوبی دارند و با سیاه‌پوش کردن فضای میدان و رنگ سرخ آب‌نما جلوه عاشورایی به خود گرفته است.مهندس مقدس‌زاده ادامه داد: شهر دیرینه شیراز لقب فاخر سومین حرم اهل بیت(ع) را به خود اختصاص داده و این در حالی است که امام حسن مجتبی(ع) را به کریم اهل بیت(ع) می‌شناسیم. این همپوشانی سبب شد تا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برافراشتن بیرق‌های سیدالشهدا(ع) در این میدان را برای اولین بار در دستور کار قرار دهیم. شهردار منطقه 2 شیراز با اشاره به ارادت ویژه مردم ولایت‌مدار شیراز به خاندان اهل بیت(ع) و به ویژه سید و سالار شهیدان افزود: تلاش کردیم تا با به وجود آوردن فضایی نوستالژی و معنوی نسبت به رسالت‌های خود در امور فرهنگی ادای دین کنیم و به نحو شایسته‌ای به پیشواز دهه محرم برویم. او از استقبال پرشور مردم از حال و هوای نوستالژی میدان امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و عنوان کرد: یکی از کارکردهای فعالیت‌های فرهنگی این است که جامعه به سمت و سوی فعالیت‌های ارزشی ترغیب شده و حال عمومی مردم بهتر می‌شود. این مقام عالی شهرداری شیراز در ادامه افزود: اهالی ولایت‌مدار شیراز در سومین حرم اهل بیت(ع) ارادت ویژه‌ای نسبت به حضرت ابوالفضل عباس(ع) دارند و به همین دلیل در فضاسازی‌های شهری توجه ویژه‌ای به علمدار کربلا شده است؛ به واسطه چنین اقداماتی سعی در ترویج فضای معنوی در منطقه داریم و بارقه‌هایی از حس خوب و دینداری را در مردم تقویت می‌سازیم.
 خلعت سیاه بر تن پل‌ها، میادین و معابر اصلی
شهردار منطقه دو شیراز با اشاره به این موضوع که میدان امام حسن(ع) به‌عنوان محوری شاخص برای ایام محرم و صفر آماد‌ سازی شده است، بیان داشت: فضاسازی و سیاه‌پوش کردن پل‌های مهم سطح منطقه نظیر پل مدافعان سلامت، پل کابلی  ولیعصر(عج)، پل دفاع مقدس و غیره از اقداماتی است که در راستای فضاسازی محرم شکل گرفته است. مهندس مقدس‌زاده در بخش دیگری از سخنانش از برپایی موکب ویژه عزاداری حسینی در ساختمان شهرداری منطقه دو برای اولین بار خبر داد و افزود: در این موکب میزبان حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ علی‌رضا حدائق برای برپایی نماز جماعت، سخنرانی و روضه‌خوانی خواهیم بود؛ این فعالیت فرهنگی به همت کارکنان شهرداری منطقه دو و با جمع‌آوری کمک‌های داوطلبانه آنها صورت گرفته و بسیاری از همکاران ما با روحیه‌ای جهادی تا پاسی از شب برای سیاه‌پوش کردن معابر، برپایی موکب، آماده‌سازی میادین و سایر فعالیت‌ها به عشق سید و سالار شهیدان تلاش کردند. وی در ادامه بیان داشت: در ایام محرم و صفر براساس قوانین و ضوابطی که وجود دارد همکاری و مساعدت‌های لازم را با هیئات مذهبی در سطح منطقه انجام می‌دهیم؛ به علاوه شهرداری منطقه 2 شیراز در اعیاد دهه امامت و ولایت هم با برپایی جشن‌ها و ارائه خدمات در مساجد اهتمام ورزید. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اهمیت پیوست‌های فرهنگی گفت: با ارتقای فرهنگ عمومی جامعه شاهد پاسداشت قانون و رشد مشارکت‌های شهروندی در همه حوزه‌های شهری خواهیم بود؛ در پرتو فعالیت‌های فرهنگی است که مشکلاتی نظیر مدیریت پسماند، احترام به قوانین حوزه ترافیک و حمل‌ونقل، حفظ و توسعه فضای سبز و مواردی نظیر این‌ها بهتر و جامع‌تر رعایت خواهد شد.
 پذیرای نظرات شهروندان هستیم
 شهردار منطقه دو شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که در ملاقات‌های مردمی همواره پذیرای شهروندان و یاوران شورا خواهیم بود، اظهار داشت: برپایی میزهای خدمت در مساجد، حسینه‌ها و تکایا با اولویت مناطق محروم و کم‌برخوردار به صورت متداوم در دستور کار قرار دارد؛ در همین راستا تقاضاهای شهروندان و یاوران شورا در بانک اطلاعاتی شهرداری منطقه 2 طبقه‌بندی شده و به‌عنوان چراغ راهی برای تعریف پروژه‌ها از سوی کارشناسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهندس مقدس‌زاده با بیان اینکه تمامی مسئولیت‌های مدیریت شهری در شهرداری منطقه 2 به صورت پروژه‌محور به سرانجام می‌رسند، اظهار داشت: تقسیم‌بندی طرح‌های کلان عمرانی به ریزپروژه‌ها، برنامه‌ریزی برای اجرای بهینه امور خدمات شهری، تعریف مدیر پروژه برای بخش املاک، تسهیل فرآیندهای سرمایه‌گذاری در محلات کم‌برخوردار و اجرای برنامه زمان‌بندی برای پروژه‌های حقوقی از اقداماتی است که در راستای اجرای منسجم وظایف محوله در دستور کار قرار گرفته است. او با یادآوری این موضوع که هارمونی منطقه دو، شباهت‌های بسیاری به کلان‌شهر شیراز دارد، اظهار داشت: در این محور با دو بافت کهن و اصیل روبه‌رو هستیم که در مسیر توسعه قرار گرفته و در ابعادی بزرگتر با منطقه توسعه‌نیافته‌ای روبه‌رو هستیم که جای کار فراوان دارد؛ چالش‌های شهری در محلات کهن نزدیک به دو دهه به حال خود رها شده بود و به همین دلیل تعریف پروژه‌های عمرانی و فرهنگی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.
 تلاش برای آبادانی و پیشرفت
وی با اشاره به این موضوع که در منطقه دو شهرداری شیراز، با بافت‌های متنوعی روبه‌رو هستیم، گفت: وجود پادگان‌ها، قبرستان، فرودگاه، مجتمع‌های مسکونی، خطوط قطارشهری، قرارگرفتن در مجاورت کمربندی و مواردی از این‌دست، سبب شده است تا حوزه منطقه 2 به شکل یک شهرستان بزرگ خودنمایی کند. به همین دلیل باید در راستای تعریف پروژه‌ها، چشم‌اندازهای مختلفی را در نظر گرفته و به رویکردهای فرهنگی به موازات طرح‌های عمرانی توجه ‌کنیم.وی در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر این موضوع که به امور زیرساختی در همه مؤلفه‌های مربوط به مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای داریم، اظهار داشت: اجرای پروژه‌های فرهنگی، گردشگری، عمرانی، مذهبی و مواردی از این‌دست می‌تواند چهره منطقه را متحول ساخته و مسیر را برای پیشرفت و آبادانی هموار سازد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی