[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

هشدار برای معیشت کارگران، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس خواستار عدالت‌محوری در زمینه صیانت از حق و حقوق کارگران بر اساس قانون شد.
علی راستگو صبح شنبه 31 تیرماه در جمع خبرنگاران با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، از واقعه عاشورا به‌عنوان فرازی ماندگار در تاریخ حماسه بشریت و ظلم‌ستیزی یاد کرد و افزود: امروزه مشکلات جامعه کارگری بی‌شمار است و این در حالی است که جز در چارچوب مفاد قانونی انتظار و خواسته‌ای برای رفع آنها نداریم.
او با انتقاد نسبت به این موضوع که حداقل‌ها برای کارگران به‌عنوان سخت‌کوش‌ترین اقشار جامعه رعایت نمی‌شود، اظهار داشت: بسیاری از حقوق کارگری در برنامه هفتم توسعه لحاظ نگردیده و این در حالی است که صیانت از حق و حقوق کارگری لازمه تحقق شعار سال بوده و این امر بارها موردتأکید رهبر معظم انقلاب قرار 
گرفته است.
رئیس خانه کارگر فارس خواستار مشورت دولت و مجلس با تشکل‌های کارگری برای تصمیم‌سازی شد و اظهار داشت: جامعه کارگری در خطوط مقدم مهار تورم و رشد تولید قرار دارند و چنانچه متن صریح قانون برای پاسداشت حقوق آنها به اجرا درآید، این قشر با مشکلات به‌مراتب کمتری روبه‌رو بوده و با عزمی راسخ‌تر به رشد و بالندگی ایران اسلامی کمک می‌کنند.
راستگو در ادامه اظهار داشت: نمایندکان کارگران مذاکراتی را با کمیسیون تلفیق و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی داشته‌اند که بر اساس آن انجام امور کارشناسی و یافتن راهکارهای قانونی برای حقوق کارگران در دستور کار قرار 
گرفته است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در حال رشد روزافزون است و این امر سبب شده است بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های این سازمان به صورت راکد باقی بماند.
او با انتقاد نسبت به افزایش سن بازنشستگی گفت: در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام شده و کمیسیون‌های تلفیق و اجتماعی مجلس شورای اسلامی قول‌های مساعدی مبنی بر حذف این موارد داده‌اند.
وی با اشاره به این موضوع که زندگی با درآمد 5میلیون و سیصدهزار تومانی در شرایط فعلی غیرممکن است، بیان داشت: سازمان تأمین اجتماعی بر اساس مواد 96 و 111 مکلف است حداقل سالی یک بار نسبت به افزایش دستمزد اقدام کند و این در حالی است که با وضعیت تورم شناوری روبه‌رو هستیم که نرخ آن به‌مراتب بیشتر از افزایش حقوق بوده و این امر سبب شده است تا معیشت کارگران با چالش‌های اساسی روبه‌رو شود.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس از کارگران به عنوان بزرگ‌ترین کارشناسان اقتصادی یاد کرد و بیان داشت: گذران عمر با حقوق کارگری تقریباً غیرممکن شده است و از مجریان قانون و قانونگذاران درخواست داریم به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.
راستگو با اشاره به این موضوع که امروزه حقوق کارگری به نان و ماست هم نمی‌رسد، تأکید کرد: برای پاسداشت حقوق کارگری باید از افراد مطلع، باتجربه، دلسوز و آگاه استفاده کرد. در شرایط فعلی دستمزد این قشر زحمتکش حتی هزینه‌های غذایی را تأمین نمی‌کند و برای آنها پس‌اندازی برای روزهای بیماری و پوشش سایر نیازهای ضروری باقی نمانده است.
دبیر اجرایی خانه کارگر فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حال حاضر در فارس ٣٠ تا ٤٠ درصد تخت‌های بیمارستانی به بیماران استان‌های هم‌جوار اختصاص یافته است، گفت: وزارت بهداشت و درمان هیچ بودجه و اعتبار اضافی به فارس برای این خدمت‌رسانی اختصاص نمی‌دهد. او خواستار گسترش زیرساخت‌های حوزه درمان در پهنه استان فارس شد و افزود: بیش از 360 قلم دارو تحت پوشش بیمه نیست و این در حالی است که بازنشستگان به دلیل ابتلا به بیماری‌های مختلف نیاز به پوشش‌های حمایتی دوچندانی دارند.
وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه بیمه تأمین اجتماعی ضامن امنیت شغلی کارگران است، افزود: پوشش حمایتی بیمه از کارگران در برابر سوانح و بیکاری حمایت می‌کند و حضور کارگران فاقد بیمه در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها باید به صفر برسد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی