[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آیا با خرید توافقی گوجه از کشاورزان دست واسطه گران و دلالان کوتاه خواهد شد؟

تحلیل یک خبر: 
بازگشت آرامش نسبی به بازار گوجه
 آیا با خرید توافقی گوجه از کشاورزان دست واسطه گران و دلالان کوتاه خواهد شد؟
  ج. استخری مدیر پایگاه خبری تحلیلی اخبارمرودشت

شهرستان کشاورز خیز مرودشت دارای جایگاه ویژه ای در حوزه کشاورزی است. این شهرستان به ویژه در زمینه تولید گوجه‌فرنگی دارای سطح زیر کشت بالایی است و بیشترین میزان تولید گوجه فرنگی در استان پهناور فارس را به خود اختصاص داده است و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار زیادی در تولید و عرضه انواع محصولات به بازار مصرف است و در زُمره شهرستان‌های پیش‌رو در امر کشاورزی است. هر چند در روزهایی از سال قیمت محصولات کشاورزی مرودشت خاصه،گوجه فرنگی در بازار با فراز و فرودهایی همراه می‌شود اما زمان به بار نشستنِ محصولات کشاورزی در شهرستان در بدترین شرایط ممکن به مرحله برداشت می‌رسد تا جائیکه برخی روزها قیمت محصولات این شهرستان به ویژه محصول گوجه فرنگی آنقدر نزول پیدا می‌کند که کشاورز تمایلی به برداشت آن ندارد.
به گزارش اختصاصی  پایگاه خبری تحلیلی اخبار مرودشت، پس از تنش های چند روز اخیر در بازار فروش و خرید گوجه از کشاورزان در شهرستان مرودشت و متعاقب آن بررسی موضوع در وزارت جهادکشاورزی، سرانجام مسئولان این وزارتخانه عریض و طویل دست به کار شدند و خرید توافقی گوجه از کشاورزان را روی میز قراردادند تا شاید! اندکی از آلام کشاورزان گوجه کار را کاهش دهند هرچند که دولت و در کُلیت، وزارت جهادکشاورزی بایستی نخست، دست واسطه گران و دلالانی که بدون صرف کمترین هزینه، سودهای کلانی به جیب می‌زنند را کوتاه نماید.
با بسته شدن‌ مرزهای صادراتی و گمرکی از سوی طرف عراقی به ویژه اقلیم کردستان عراق  علنا صادرات انواع محصولات کشاورزی کشور به این‌منطقه خودمختار معطل ماند. در واقع هرساله مقامات اقلیم کردستان عراق به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی اقلیم به منظور حمایت از تولید داخلی خود در یک مقطع زمانی و در ایام خاصی ممنوعیت واردات گوجه فرنگی را اعلام می‌کنند و امسال نیز این اتفاق پیرو اطلاع عراقی‌ها رقم خورد و صادرات گوجه‌فرنگی از ۲۶اردیبهشت ماه تا اطلاع بعدی از این مرز رسمی به عراق ممنوع اعلام شد هرچند که این موضوع تنها بخشی از مشکلات موجود است که گریبانگیر کشاورزان دیم کار به ویژه کشاورزان مرودشتی شده است و از سوی دیگر واسطه گری و مافیای زیرزمینی خرید و فروش محصولات از جمله گوجه، باعث التهاب بازار و عدم دسترسی کشاورز به بازار فروش باعث وارد آمدن آسیب جدی به حوزه اقتصادی این قشر زحمتکش گردیده است.
 کشاورزانی که تمام سرمایه‌شان بر باد رفت
یکی از کشاورزان گوجه کار مرودشتی به خبرنگار اخبار مرودشت گفت: در حالی که هزینه‌های بسیار زیادی را برای کاشت و آبیاری و نگهداری و برداشت محصول پرداخت می‌کنیم، اما قیمت خرید کارخانجات تولیدی با قیمت پیشنهادی از سوی آنها برای خرید گوجه فرنگی در حقیقت ظلم بزرگی است که در حق کشاورزان روا می‌دارند.
این کشاورز خواستار حمایت جدی مسئولان از کشاورزان و به ویژه گوجه کاران شد و افزود: مسئولان به خوبی می‌دانند که زندگی ما از طریق فروش همین محصولات می‌گذرد و باید حمایت ویژه‌ای از ما صورت بگیرد.
یکی دیگر از کشاورزان نیز به خبرنگار اخبار مرودشت گفت: امسال هر چه داشتیم و هر چه توانستیم وام گرفتیم و قرض  کردیم تا زمین‌های خود را کشت کنیم ولی ای کاش امسال محصولی نمی‌کاشتیم. تمام امیدمان به برداشت محصول و فروش آن بود ولی وضعیت بازار و قیمت‌های پائین خرید محصول تمام امیدمان را نامید کرد.
 مساعدت وزارت جهادکشاورزی در خرید توافقی گوجه؟؟!!
با این اوصاف و در پی مشکلات به وجود آمده در بازار فروش گوجه دیروز اما مجتبی دهقان پور رییس مرودشتی سازمان جهاد کشاورزی فارس از آغاز خرید توافقی گوجه فرنگی کشاورزان این استان خبر داد و گفته است که هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی برای صنایع تبدیلی ۳۸ هزار ریال خریداری خواهد شد.  در واقع مجتبی دهقان پور این را گفته بود که؛ با رایزنی های متعدد در خصوص تأمین منابع مالی لازم برای خرید توافقی گوجه فرنگی و با پیگیری‌های انجام شده و "مساعدت‌های وزارت جهاد کشاورزی"!!! خرید توافقی این محصول آغاز شده است.
رئیس  بخش کشاورزی فارس با اشاره به اینکه فرآیند برداشت گوجه فرنگی در حال حاضر در شهرستان‌های میان‌بند استان فارس همچون "مرودشت" و بیضاء در حال انجام است، اظهار کرد: بر اساس برآورد ها پیش بینی می شود در طول مرداد ماه ۱۹۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید شود.
...............................................................
 پ.ن: به هرترتیب و با این مصوبه اخیر وزارتخانه جهادکشاورزی در خصوص خرید توافقی گوجه‌فرنگی در استان فارس آن هم در شرایطی که گوجه‌کاران با مشکلات بسیاری برای فروش گوجه مواجه بوده و هستند اما، راهکاری مناسب و متناسب(درصورت تداوم) به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی و مصرف کننده به شمار می‌رود.
خرید توافقی و تضمینی محصولات تولیدی همچنین می‌تواند عاملی برای حذف دستان واسطه‌ها و دلالان و برگشت سود واسطه‌گری به خود کشاورزان و خریداران باشد و این‌مهم بایستی در دستور کار دولتمران قرار گیرد و برای همیشه بعنوان یک بسته حمایتی و مشوق روی نیز باشد تا کشاورزان به ویژه بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان مرودشت دچار ضرر و زیان‌ناشی از فروش نشوند.  

تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی