[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۵
  • دوره جدید

مالکیت معنوی طراحان صحنه و لباس چه می‌شود ؟، روزنامه شیراز نوین

میثم نویریان، رئیس انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر ایران با نگارش متنی، خواستار احقاق حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس شد.
به گزارش ایسنا، این طراح با تأکید بر لزوم توجه به حقوق معنوی و مادی طراحان، در متن یادداشت خود خطاب به مدیران تئاتر آورده است:
«چه می‌شود که برای تولید یک اثر نمایشی از نویسنده مجوز می‌خواهید؟ اگر این مسئله درست است که ما هم تأیید می‌کنیم، پس چرا این مسیر درست برای طراحان اجرا نمی‌شود؟ اگر این مسئله درست است که کارگردان یک اثر نمایشی با توجه به طراحی، طراح صحنه شروع به طراحی کارگردانی می‌کند، پس چرا برای طراحان اعتباری قائل نمی‌شویم؟
سئوال اساسی اینجاست که مرکز هنرهای نمایشی با چه رویکرد کارشناسانه‌ای نوبتی برای بازبینی یک اثر اختصاص می‌دهد؟پروپزال؟ تحقیق و پژوهش؟ و ... یا براساس یک درخواست معمولی، صرفاً برای اجرا؟ چرا نقش متن برای شما مهم است که ما هم معتقدیم مهم است، ولی نقش طراحی که فرم، نماد و نشانه، زیبایی‌شناسی و ... است، مهم نیست؟ چرا از کارگردان نمی‌خواهید که طراحی اثر خودش را با مجوز طراح به شما ارائه دهد؟!!!
در شیوه اجرایی یک اثر نمایشی قطعاً طراحان نقش تأثیرگذاری دارند، ولی ما امروز شاهد آنیم که حقوق معنوی‌شان لحاظ نمی‌شود و به خاطر خلأ قانونی و حمایتی در بسیاری موارد طراحی یک طراح سرقت می‌شود؛ بدون اینکه حقوق طراح رعایت شود و به بهانه‌هایی همچون کمبود بودجه با تغییراتی اندک توسط افراد دیگری اجرا می‌شود. یا در مواردی ایده اصلی طراحی یک اثر، در یک اثر نمایشی دیگر دیده می‌شود. طراحان صحنه و لباس در این سال‌ها به تعداد دفعات زیاد با این مسئله روبه‌رو شده‌اند، ولی به خاطر عدم حمایت مرکز هنرهای نمایشی حقوقشان پایمال شده.
ما برای حفظ حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس برنامه داریم و اگر وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز محترم هنرهای نمایشی از ما حمایت کنند تا برنامه ما،پشتیبانی قانونی داشته باشد، می‌توانیم با همکاری یکدیگر، حقوق معنوی و مادی طراحان صحنه و لباس را براساس قوانین لحاظ کنیم؛ امیدواریم».

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی