[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۶
  • دوره جدید

فوتسال فارس به این راحتی‌ها پا نمی‌گیرد، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش 
رئیس کمیته فوتسال هیئت فوتبال استان فارس می‌گوید علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که انجام شده، احیای فوتسال این شهر و استان کار بسیار سختی است.
فوتسال فارس که زمانی قطب فوتسال کشور بود، حالا از فوتبال و خیلی ورزش‌های دیگر استان نیز عقب افتاده است. ما نه تنها دیگر تیمی در لیگ برتر آقایان نداریم که حتی در لیگ یک آقایان و لیگ برتر بانوان هم تیمی نداریم! تنها دلخوشی فوتسال استان، ورود دو ارگان برای تیم‌داری در لیگ دسته دوم آقایان کشور است و همچنین حضور یک تیم لیگ یکی در فوتسال بانوان!
حمیدرضا کمالی، سرمربی پیشین باشگاه ارژن شیراز که چند ماهی است ریاست کمیته فوتسال استان را به عهده دارد، در گفت‌وگو با شیرازنوین مواردی را مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید:
*فوتسال فارس به این راحتی پا نخواهد گرفت
برای دیدن عمق فاجعه‌ای که در فوتسال فارس رخ داده است، باید به عقب برویم و یادمان بیاید که زمانی چه تیم‌هایی در مسابقات کشوری داشتیم که حالا اسمی هم از آنها نیست؛ تیم‌هایی مثل پیام نوید، بنیاد مسکن، ارژن، دایتی، برق، مقاومت بسیج، شاهد، بالان صنعت و بنیاد مسکن. یک زمانی چند تیم در لیگ برتر و لیگ یک داشتیم، اما همه آنها کنار رفتند و حالا باید افسوس بخوریم. مسئله فروش امتیاز تیم‌ها فقط مربوط به امروز نمی‌شود؛ سال‌ها گذشته و همین بوده. همان زمانی که ارژن پس از 15 سال فعالیت کناره‌گیری کرد، من گفتم که فوتسال شیراز دیگر به این راحتی‌ها پا نخواهد گرفت.
*اول باید پایه‌ها را درست کنیم
ما همین امروز هم بخواهیم اراده کنیم که یک تیم لیگ‌یکی داشته باشیم، باید سه سال برایش کار کنیم، چون هیچ کاری روی پایه‌ها انجام نشده. آن‌قدری که روی رده‌های پایه فوتبال در شیراز و فارس سرمایه‌گذاری شده است، در فوتسال هیچ کاری انجام نشده و کاملاً رها شده است. اگر می‌خواهیم تیمی در لیگ داشته باشیم، اول باید بحث پایه‌ها را درست کنیم؛ در این زمینه ما در کمیته فوتسال هیئت فوتبال با مسئولان باشگاه صدرا صحبت کردیم که در رده‌های فوتسال پایه شرکت کنند؛ این‌طور شد که صدرا در سه رده نونهالان، نوجوانان و جوانان شرکت کرد. این برای فوتسال ما خوب است. 
*لیگ برتر؟ در لیگ یک هم کسی تیم‌داری نمی‌کند
به جاهای مختلفی سر زدیم و صحبت کردیم تا ارگان‌ها و شرکت‌های مختلف را به تیم‌داری ترغیب کنیم؛ برخی از آنها می‌گفتند اگر نمایندگان مجلس به ما کمک کنند برای گرفتن برخی مجوزها می‌توانیم به شکل قوی ورود کنیم؛ پیش نمایندگان مجلس رفتیم و آنها هنوز به ما خبر نداده‌اند. با جاهای دیگری قرار گذاشتیم و صحبت کردیم، آنها گفتند چقدر باید هزینه کنیم؟ ما حداقل مبلغ را(در صورت استفاده از بچه‌های بومی) به آنها گفتیم، اما باز هم گفتند نمی‌توانیم؛ گفتند نهایتاً یک میلیارد تومان؛ پولی که شاید فقط هزینه ورودی مسابقات باشد. با جاهای دیگری هم صحبت کرده‌ایم و موافقت ضمنی آنها را هم گرفته بودیم، اما بعداً متوجه شدیم بعضی دوستان فوتبالی رفته‌اند و رأی آنها را زده‌اند و گفته‌اند فوتسال را ول کنید بیاید فوتبال.
*دو تیم در لیگ 2 کشور خواهیم داشت
در نهایت دو شرکت یا ارگان قول دادند که بیایند و در لیگ 2 کشور تیم‌داری کنند که اسمشان را نمی‌آورم چون می‌ترسم رأی آنها را هم بزنند. یکی از آنها می‌خواهد در یکی از شهرستان‌های فارس تیم‌داری کند که اتفاق خوبی است و در نهایت رایزنی‌ها و تلاش‌های ما به اینجا رسیده است. با این وضعیت، اصلاً نمی‌توانیم درباره تیم‌داری در لیگ برتر حرفی بزنیم. امتیاز که نداریم و اگر بخواهیم امتیاز بخریم، فقط برای همین مورد باید چند میلیارد هزینه کنیم؛ یعنی حتی تیم آخر جدول لیگ برتر، نزدیک به ده میلیارد تومان هزینه کرده است. برای لیگ یک هم کسی ورود نکرد، چون هزینه‌ها بالا بود.
*هر کس تیم لیگ‌یکی می‌خواهد، بیاید
صدرا تنها تیم لیگ‌یکی فوتسال فارس بود که امسال نمی‌خواست تیم‌داری کند و هرچه منتظر ماند، خریداری در این استان پیدا نشد. خود من با اشخاص زیادی صحبت کردم، اما کسی جلو نیامد. اگر هم فروخته نمی‌شد، امتیازش مفت و مجانی از بین می‌رفت. اما اگر کسی ناراحت از دست رفتن این امتیاز است، من همین‌جا اعلام می‌کنم اگر کسی تمایل به تیم‌داری در لیگ یک دارد و از پس هزینه‌هایش برمی‌آید، ما امتیاز تیم لیگ‌یکی که بشود آن را خرید، سراغ داریم. برای ما مهم است که ارگان یا شرکتی که به تیم‌داری ورود می‌کند، وضعیت مالی پایداری داشته باشد و بتواند تیم‌داری کند. من خودم خاک خورده این قضیه هستم و گفتم اگر شرکت نکنیم و هیچ تیمی نداشته باشیم، بهتر از این است که یک تیم بیاید که از همان ابتدا آینده‌اش مبهم باشد.
*مشکلات عدیده تیم‌های فوتسال بانوان
کمالی در خصوص فوتسال بانوان فارس نیز گفت: بخش بانوان هیئت فوتبال، خودش کمیته‌ای مجزا دارد و زیر نظر ما نیست، اما این را باید بگویم که در لیگ برتر کشور، 5 یا 6 تیم حاضر در مسابقات سال گذشته، حالا کنار کشیده‌اند و نمی‌خواهند تیم‌داری کنند. تیم‌های استان ما هم خصوصی هستند و از هیچ‌جا حمایت نمی‌شوند؛ هیئت‌ها هم نمی‌توانند کمکی کنند. البته ما جلسات زیادی با همین تیم‌های خصوصی گذاشتیم اما واقعاً مشکل دارند و نمی‌توانند. تیم فوتسال پویندگان یک سال به تهران قرض داده شده است، چون آقای آزادی، مدیرعامل این تیم گفت فعلاً توانایی تیم‌داری ندارند، اما تیم را نمی‌فروشد تا سال آینده دوباره تیم‌داری کند. پارس آرا هم که سال‌ها تلاش کرده و تیم‌داری کرده در لیگ برتر، اما امسال می‌گویند تنهایی کاری از آنها برنمی‌آید. اما در لیگ یک بانوان کشور، یک تیم از شهرستان کوه چنار داریم که تیم خوبی هم هست و حضورش جای خوشحالی است. اما در فوتسال بانوان هم ما باید ابتدا روی سنین پایه کار کنیم تا چند سال بعد بتوانیم نتیجه بگیریم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی