[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۴
  • دوره جدید

ناترازی در تولید برق ، روزنامه شیراز نوین


مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس گفت: فشار بر تولید بیشتر برق برای عبور از تابستان پرمصرف در کوتاه‌مدت میسر نیست، ۱۷ صنعت انرژی‌بر در فارس فعالند که تفاهم نامه‌هایی برای مدیریت بهینه مصرف و تولید انرژی با بهره‌گیری از مولدهای در اختیار منعقد کرده‌اند، اما متأسفانه برخی از این صنایع بزرگ هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و خواست ما برای عبور از تابستان پُرمصرف امسال عمل به این تعهدات است.
به گزارش شیرازنوین به‌نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای فارس، مهندس یدالله حقیقی اظهار داشت: فعال شدن مولدهای برق صنایع انرژی‌بر، فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های نهفته است، صنایع استان تکالیفی دارند برای فعال شدن ظرفیت‌ها، در صنایع استان ظرفیت‌های جدید صنعتی ایجاد شده است، هر صنعتی که ظرفیت منصوبه بلااستفاده وارد شبکه کند، مشمول تخفیف خواهد شد، یعنی اگر ۱۰۰ مگاوات برق به شبکه تزریق کنند محدودیت مصرف آنها لغو خواهد شد که این پیشنهاد مورد موافقت وزارت نیرو قرار گرفته است.
وی در ادامه از تدوین ۱۴۰ برنامه برای عبور از تابستان پیش رو بدون خاموشی برق نام برد و گفت: بیش از ۹۵ درصد از این برنامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است، ناترازی‌های تولید و مصرف با اجرای همین برنامه‌ها کمتر شده، ولی هنوز وجود دارد و رفع کامل ناترازی نیاز به هماهنگی، هم‌افزایی، زمان و بودجه دارد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس با تأکید بر اینکه قیمت تولید هر کیلووات ساعت انرژی با عددی که از مصرف‌کننده دریافت می‌شود قابل قیاس نیست و بسیار پایین‌تر است، افزود: وزارت نیرو در این حوزه مشکلاتی دارد و طرح‌هایی که پیش‌بینی شده به علت محدودیت اعتبارات بعضاً اجرایی نشده است، ۷۰۰ طرح در استان فارس برای افزایش ظرفیت‌های تولید و تأمین برق ابلاغ شده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که باید این اعتبارات تأمین شود و تخصیص یابد که تحقق این اعتبارات سخت است. بنا براین فشار بر تولید بیشتر برای عبور از تابستان پرمصرف در کوتاه‌مدت میسر نیست و برنامه‌ریزی‌ها بیشتر باید روی مصرف بهینه شکل گیرد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ناترازی برق امسال روی عدد ۱۲ هزار مگاوات است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، باید با مصرف بهینه این ناترازی رفع شود. در حوزه اداری یک هزار مگاوات مدیریت بار پیش‌بینی شده است و برنامه‌ریزی هایی مانند تغییر ساعت اداری که نتایج ملموسی دارد توانسته است به کاهش ناترازی‌ها کمک کند. مراکز اداری باید ۳۰ درصد در ساعت اداری و ۶۰ درصد در ساعت غیر اداری صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند.
حقیقی با بیان اینکه بسیاری از سیستم‌های سرمایشی و برودتی موجود در بازار استاندارد (A ) را ندارند هم اظهار داشت: اکثر این دستگاه‌ها استاندارد نیست و کنترلی هم روی آن وجود ندارد، به ازای هر درجه گرما با استانداردسازی دستگاه‌های سرمایشی تا سه درصد می‌توان در مصرف برق صرفه‌جویی کرد، یعنی اگر دمای آسایش را از ۱۸ روی ۲۵ برسانیم حدود ۲۰ درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهیم داشت. عمده مشکل در حوزه مصرف خانگی به سیستم‌های سرمایشی برمی‌گردد و در استان فارس ۲ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق به مصرف می‌رسد تا دستگاه‌های سرمایشی عمل کنند که این ظرفیت در کشور ۳۵ هزار مگاوات است. بنا براین حدود ۵۰ درصد از برق مصرفی متعلق به سیستم‌های سرمایشی است، در حالی که چهار تا پنج سال باید زمان مصرف شود تا یک هزار مگاوات برق با سرمایه‌گذاری کلان تولید و نیروگاهی احداث شود و بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه لازم است تا این ظرفیت تولید برق ایجاد شود.
مدیر امل شرکت برق منطقه‌ای استان فارس در ادامه به مدیریت مصرف برق در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: اکثر چاه‌های کشاورزی به سیستم‌های کنترلی مجهز شده‌اند و تفاهم‌نامه مبادله شده که در ساعت‌های اوج مصرف کمک می‌کند تا با صرفه‌جویی مصرف برق در حوزه کشاورزی از تابستان پُرمصرف امسال عبور کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی